Hej,

Vi har ett kallförråd och har märkt att när det snöar och blåser ute så kommer det in snö i förrådet via luftspalten, bifogar bilder som togs imorse.

Jag är väldigt oerfaren inom detta och undrar om det ska vara så stora hål och om det ska vara något typ av nät eller annat skydd som stoppar eventuellt snö/regn från att komma in i förrådet?

Vi har även fått mögel på en barn/matstol som stod ute förra vintern så jag undrar även om någon har koll på om det kan vara värt att ta upp detta med våran förening ( vi bor i bostadsrätt, nybyggnation från 2022) för att kolla om det är vi, föreningen eller byggherren som ska stå för kostnad av allt som har förstörts i förrådet. Eller kanske kolla med hemförsäkringen?

Tack på förhand :)

• Luftspalt i kallförråd med ljus som tränger in, vilket indikerar potentiella öppningar där snö kan komma in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftspalt i kallförråd där snö trängt in, visar gap mellan takpaneler och vägg, eventuellt på grund av bristande skydd mot vädret.
    Skapa konto
  • Snö läckt in i ett kallförråd via ventilationshål, täcker en värmefläkt och andra föremål. Blå presenning och hushållsartiklar syns.
    Skapa konto
  • Wow
  • Haha
dodge75 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
En byggnad som är oisolerad / isolerad kan stundtals ha det både kallare och fuktigare än det är utanför .
Detta om byggnaden ej värms upp och man ej har ngn luftavfuktare .
God ventilation förbättrar ej din situation .
Snöar det in i byggnaden så förbättras ej hög luftfuktighet .
Samtidigt är ventilation nödvändig .
Använd ej förrådet för saker som kan förstöras av hög luftfuktighet .

• Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
J
E Emil Dahl skrev:
Hej,

Vi har ett kallförråd och har märkt att när det snöar och blåser ute så kommer det in snö i förrådet via luftspalten, bifogar bilder som togs imorse.

Jag är väldigt oerfaren inom detta och undrar om det ska vara så stora hål och om det ska vara något typ av nät eller annat skydd som stoppar eventuellt snö/regn från att komma in i förrådet?

Vi har även fått mögel på en barn/matstol som stod ute förra vintern så jag undrar även om någon har koll på om det kan vara värt att ta upp detta med våran förening ( vi bor i bostadsrätt, nybyggnation från 2022) för att kolla om det är vi, föreningen eller byggherren som ska stå för kostnad av allt som har förstörts i förrådet. Eller kanske kolla med hemförsäkringen?

Tack på förhand :)
Finmaskigt myggnät hjälper din situation om du häftar upp det i luftspringorna..

• Rulle med finmaskigt insektsnät GF 300MM, 25M, som används för att täppa luftspringor, pris 215 kr per rulle.
    Skapa konto
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Förvara inte mögelkänsliga/fuktkänsliga saker som möbler i fuktiga kallförråd. Där kan du ha snöskyffel, däck och någon säck blomjord typ. Hela förrådet måste byggas om från grunden till ett varmförråd med isolering, ventilation och uppvärmning för att förvara inomhussaker där.

• Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Och nej bostadsrättsföreningen kommer och ska inte betala för saker du har i ett kallförråd.

• Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Psst. Sätt in ett par hyllor dessutom. Bara kasta in saker leder knappast till bättre luftcirkulation och att det kan torka

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Om du överhuvudtaget ska ha något som mögel kan fästa på, ex tyger, ha det i plastbackar. Är ingen garanti men hos mig fungerar det.

Förutom det som redan har sagts så se till att rengöra allt känsligt ordentligt innan det ställs in i förrådet. Alla tyger, skor, gosedjur mm ska helst in i tvättmaskinen och torkas riktigt ordentligt innan de läggs i täta plastlådor för att bli så rena som möjligt och hålla sig fräscha under förvaringen. Saker som inte kan tvättas i maskin ex trä- o plastleksaker torkas ordentligt rena gärna med rengöringsmedel och torkas ordentligt innan även de helst läggs i täta plastlådor. Större trä- o plastsaker som ex barnmatstol o spjälsäng som inte får plats i lådor kan klara sig ändå men det är inte helt säkert. Större tygklädda saker som ex resårbotten kommer inte klara sig trots rengöring, de måste stå fuktfritt.

Så har vi förvarat allt inkl kläder, reservlakan mm i garagetält (fuktigare än ni får) sedan 2015 utan problem. De få gånger saker har möglat har vi slarvat med rengöringen/torkningen innan de läggs i lådor eller så har vi chansat att de klarar sig utan låda. Vi använder nästan uteslutande Modul från ClasO eller smartstore då de är lagom täta och ger mest för pengarna enligt oss

Det är ni själva som står för det som förstörts i förrådet då ni använder ett kallförråd felaktigt då ni förvarar inonhusmöbler, inomhusfläktar och liknande fuktkänsliga tingestar i det.

Personligen tycker jag nog att även om det är ett ouppvärmt kallförråd det handlar om bör det vara skyddat mot snö och regn. Inte ska man behöva acceptera att det snöar in ?

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
N nissebrun skrev:
Personligen tycker jag nog att även om det är ett ouppvärmt kallförråd det handlar om bör det vara skyddat mot snö och regn. Inte ska man behöva acceptera att det snöar in ?
Självklart anser jag med.
Det som förvånar är att ingett insektsnät har satts upp för det brukar bli problem med getingar, flugor och till och med fågelbon beroende på hur bred luftningen är..

Mögel på barngrejer är ju på grund av att de inte är ordentligt rengjorda i samband med förvaring i fuktig miljö. Vi får alltid lite mögel på barnvagnen när den står fuktigt och kallt på vintern men det går ju att döda med lite ättika, klorin eller såpa och vatten. Det är bara spår av gammal mat som inte tvättats bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.