E exerg skrev:
Det vanligaste hindret för att utnyttja insatsers kapacitet fullt ut brukar vara att öppningen över kaminen är för liten för att luftcirkulationen ska hinna föra ut värmen till rummet. Det som då händer är att röken blir lite varmare och den mesta värme som kommer ut i rummet är strålningsvärme från glasluckan. Har man mindre utrymme än 20 cm ovan insatsen bör man nog undersöka om det finns plats för en öppning högre upp i kupan.
Jag har cirka 30 cm ovan min insats och har ändå gjort en öppning i min kupa. Jag upplever att kaminen fungerar mycket bättre på grund av detta. Om man har en insatskamin installerad i en gammal öppen spis ska man nog alltid undersöka möjligheten att göra ett hål i kupan.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.