Hej,
Jag har eldat nu i några månader men så länga har inte hitta ett bra sätt att ha bra värmen från kaminen. Kassett är lagom stor och man skulle behöva elda maximal för att få värmen. Är det någon som ha ett insats kassett som värmer bra i ett rum på 50 kvm från 18 grader utan behöva använda så mycket ved så att nästan tända eld i skorsten . Insats kassett är ny med 76 verkningsgrad.
Jag har eldat nu i några månader men så länga har inte hitta ett bra sätt att ha bra värmen från kaminen. Kassett är lagom stor och man skulle behöva elda maximal för att få värmen. Är det någon som ha ett insats kassett som värmer bra i ett rum på 50 kvm från 18 grader utan behöva använda så mycket ved så att nästan tända eld i skorsten . Insats kassett är ny med 76 verkningsgrad.
Redigerat:
Hej! Förstår inte riktigt vad du frågar efter, men min insattskasett är på 10-12kW. Värmer utan problem upp vårt rum till 26 grader. Ca 40 kvm stort rum. Då eldar jag kanske 12-16 vedträn under 2-3 h.
Hej
Jag har eldat i 3 timmar så att temperaturen gick från 18 till 29 men då gäller att elda maximalt ( 3 kg i timme). Jag undrar om ni som har en stor kamin men vill använda lite ved stället. Hur fungerar och vad har ni för kamin? Eventuellt ska sätta upp en ny på entréplan och vill gärna höra hur fungera med olika modeller.
Jag har eldat i 3 timmar så att temperaturen gick från 18 till 29 men då gäller att elda maximalt ( 3 kg i timme). Jag undrar om ni som har en stor kamin men vill använda lite ved stället. Hur fungerar och vad har ni för kamin? Eventuellt ska sätta upp en ny på entréplan och vill gärna höra hur fungera med olika modeller.
Vilken temperatur har du från början? Jag ska testa ikväll och se den kaminen som jag har håller måttet.
Jag är helt nybörjare i det. Ibland kan man känna mycket elda 3 kg i timmar under 4 timmar. Hur mycket ved använder ni och hur lång tid?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hej Tobbbias,
Jag är tacksamt om du bara beskriver lite hur elda du i den kassett ....reglering på sekunder spjäll, mängd ved och inlägg intervall och så vidare.
Jag är tacksamt om du bara beskriver lite hur elda du i den kassett ....reglering på sekunder spjäll, mängd ved och inlägg intervall och så vidare.
Nu vet jag inte vilka förhållanden det är hos TS, men om man skall värma upp ett utkylt hus så tar det lång tid. Det är stor massa av solitt material, typ väggar och inredning, som skall värmas upp. Om man bara skall hålla värmen i huset går det fortare.
Vi har kassett i källaren som bruka vara 19.5 grader och 18 när det är riktig kall dag ( minus och blåsig). I källaren är väl isolerad med bra ventilation med 8 tilluft ventiler på ( då är olika rum) 110 kvm. Gillestugan är cirka 40 kvm poch Kassett är en dovre 2575 knappast 1 år. Vill gärna höra hur bruka ni elda så jag kan prova olika sätt att elda gärna med lite detaljerade uppgift om mängd ved och hur länge bruka ni elda samt hur många grader få ni upp i rummet.
Uppdatering!!!
NU vet hur mycket den kassett värmer efter har kunna jämföra med andra kassett med samma effekt. Det kassett är stor och kräver en större eld för att blir riktig varmt och med bara upptändning är temperaturen 5-6 grader högre och med två stora inlägg kommer lätt vid 33-35 grader. Kan varmt rekommenderar den!
Tack för hjälpen!
NU vet hur mycket den kassett värmer efter har kunna jämföra med andra kassett med samma effekt. Det kassett är stor och kräver en större eld för att blir riktig varmt och med bara upptändning är temperaturen 5-6 grader högre och med två stora inlägg kommer lätt vid 33-35 grader. Kan varmt rekommenderar den!
Tack för hjälpen!
Hej andreverge, såg nu att du frågade mig en fråga för ett år sedan. Förlåt för sent svar. Jag brukar börja med att ha alla spjäll öppna och elda 3-4 pinnar för att få upp lite temperatur. Sen så brukar jag stänga glasventilerna för det stod det i bruksanvisningen att man skulle göra. Sen fortsätter jag elda för att få upp tempen mera. Men jag brukar bara slänga i ett vedträ åt gången. Jag gillar inte när temperaturen går över 25 grader hemma. Då måste jag knalla runt i kallingarna för att inte svettas.
Däremot är ju kaminen väldigt fin med sina stora glassidor..
Men som du skriver, om man vill kan man lätt dra upp temperaturen till jättemycket om man behöver. Så ifall fjärrvärmen här hemma skulle haverera så kan vi elda oss varma! Bra det när ryssarna slagit ut strömmen ...


Däremot är ju kaminen väldigt fin med sina stora glassidor..
Men som du skriver, om man vill kan man lätt dra upp temperaturen till jättemycket om man behöver. Så ifall fjärrvärmen här hemma skulle haverera så kan vi elda oss varma! Bra det när ryssarna slagit ut strömmen ...
Det vanligaste hindret för att utnyttja insatsers kapacitet fullt ut brukar vara att öppningen över kaminen är för liten för att luftcirkulationen ska hinna föra ut värmen till rummet. Det som då händer är att röken blir lite varmare och den mesta värme som kommer ut i rummet är strålningsvärme från glasluckan. Har man mindre utrymme än 20 cm ovan insatsen bör man nog undersöka om det finns plats för en öppning högre upp i kupan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket för hjälpen! Vad har ni för kassett? Är ni nöjd med effekten ? Det stämmer helt det som Exerg. säger. Satte två lagom kraftiga ljudlösa fläktar och det blev riktig varm i hela huset 112 + 112 så jobbigt var för att sova.