Hej ni kunniga!

Jag har en del ”delar” på min träbåt jag behöver ta loss tämligen ofta vid förnyande av lacken. I dagsläget är dessa skruvade med rostfri träspårskruv med kullrig skalle vilket ser helt rätt ut med tanke på årsmodellen.

MEN för detaljer man demonterar hyfsat ofta är det mindre bra med skruvar som sitter direkt i trä - ”det ” håller helt enkelt inte för återkommande demontering/montering.

Med ovanstående sagt funderar jag om det finns insatsgängor för trä - m6 gäng tillverkade i rostfritt alternativt mässing att köpa någonstans? Det finns en uppsjö i blankförzinkad eller galv att införskaffa, men på en båt duger det inte.

Så, insatsgäng för trä ->( m5 eller) m6 har ni något tips?!

Jag har sökt i omgångar men endast hittat rampamuff osv i förzinkad svart stål….

Mvh

ralvejd
Om du inte hittar så går det ganska enkelt att tillverka själv. Köp en rostfritt m12 gängstång på jula, biltema eller någon annat lämpligt ställe. Kapa lagom långa bitar och borra 5mm hål i centrum, gänga dem till m6. Borra 10.2 och gänga m12 i träbiten. Kleta på epoxilim och skruv i din "insatsgänga" i trät.

Kan gå med m10 om m12 blir förstort.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
ralvejd
Förövrigt funkar det att limma in lösgängor i trä också.

Hej @Stefan.o!

Jag gjorde en helt ny inredning i ek till en Draco 2700 Sterling som monterades med rostfria rampamuffar i skrov och durk och fästes med olika M6 rostfria bultar.
Alla trädetaljer tas in under vintern. Det tar en halvtimme att montera och ta ut detaljerna.
Du hittar allt som du behöver på Amazon.se till bra priser.
Har du fler frågor får du gärna återkomma.

Dag

https://www.amazon.se/dp/B08FX3JCLQ?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1

Beställning från Amazon med linshuvudskruvar, gångjärn och insatsgängor i rostfritt stål, levererad 25 april.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ekträinredning i en båt, med monterade rostfria bultar och rampamuffar på en svart durk och ljus skrovvägg.
Skapa konto

Trälåda med ekdetaljer inuti en båt, monterad med rostfria beslag och bultar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
ralvejd ralvejd skrev:
Om du inte hittar så går det ganska enkelt att tillverka själv. Köp en rostfritt m12 gängstång på jula, biltema eller någon annat lämpligt ställe. Kapa lagom långa bitar och borra 5mm hål i centrum, gänga dem till m6. Borra 10.2 och gänga m12 i träbiten. Kleta på epoxilim och skruv i din "insatsgänga" i trät.

Kan gå med m10 om m12 blir förstort.
Tack för svaret!

Har funderat på ngt liknande. Oavsett om jag behöver tillverka själv eller inte så kommer yttre sidan limmas med PU, så infästningen mot träet blir ganska stadig/evig.

Gängor för trä är oftast tämligen grova varför jag tänkte mig något riktigt grovgängat på yttre delen.

Mvh

Stigen och ralvejd!

Jag vill tacka er för era svar, ska undersöka vidare noga.

Återkommer för tankar osv!

Mvh

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tack Dag!

Har varit in i dina trådar och kollat tidigare, du är riktigt händig får jag säga!👍

Mvh

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.