Renoverare
· Stockholm
· 21 118 inlägg
Jag har en leksak för vuxna (actionfigur) som drivs av två 2st LR261 3.0V totalt.
Jag vill konvertera denna till transformator. Jag har gjort det med några andra vilket har fungerat bra.
Men denna har en liten krets som gör att figuren stänger av sin lightup funktion efter 45 sekunder. Mao kan jag inte mata den på batteriterminalen som med de andra.
Jag har öppnat den så gott det går vilket inte ger så mycket tyvärr men jag kommer åt de två lödöarna som LEDen använder. Spänningsfallet vid batteriterminalen har jag mätt upp och den landar på 2.5V när figuren är igång. Vid de små öarna är spänningen 2.0. Min plan är att tejpa fast två 0.1mm koppartrådar vid varje lödö.
Eftersom jag kringgår orginalkretsen och dess motstånd så tänker jag såhär 2.5V - 2.0 = 0.5V
Röd LED brukar ligga på runt 20 mA
0.5V / 0.020A = 25 ohm
Så jag matar den med 2.5V och sätter ett 25 ohms motstånd i serie med LED.
Har jag tänkt rätt?
Jag vill konvertera denna till transformator. Jag har gjort det med några andra vilket har fungerat bra.
Men denna har en liten krets som gör att figuren stänger av sin lightup funktion efter 45 sekunder. Mao kan jag inte mata den på batteriterminalen som med de andra.
Jag har öppnat den så gott det går vilket inte ger så mycket tyvärr men jag kommer åt de två lödöarna som LEDen använder. Spänningsfallet vid batteriterminalen har jag mätt upp och den landar på 2.5V när figuren är igång. Vid de små öarna är spänningen 2.0. Min plan är att tejpa fast två 0.1mm koppartrådar vid varje lödö.
Eftersom jag kringgår orginalkretsen och dess motstånd så tänker jag såhär 2.5V - 2.0 = 0.5V
0.5V / 0.020A = 25 ohm
Har jag tänkt rätt?
Med vuxenleksaker finns det anledning att vara försiktig så det inte blir för mycket, ehrm, spänning… 😁😁AndersMalmgren skrev:
Jag har en leksak för vuxna (actionfigur) som drivs av två 2st LR261 3.0V totalt.
0.5V / 0.020A = 25 ohm
Har jag tänkt rätt?
Men frågan kräver mer info. Vad använder du för transformator? Vad exakt kommer det ut från den? Hur känslig är, eh, vuxenleksaken? Man får tänka på att det ska mycket till innan man får lika stabil spänning från en transformator som från ett batteri.
Men ett 25R motstånd är förmodligen inte fel, om inte annat så för att skydda mot strömspikar.
Går det inte att plocka isär den och titta på befintlig krets? Jag skulle säga att lysdioder oftast inte behöver så mycket som 20 ma för att lysa ordentligt. Jag fick också lära mig 20 ma som en tumregel för runt 25 år sedan. Men det var möjligen en gammal tumregel redan då.
Renoverare
· Stockholm
· 21 118 inlägg
Inte utan att skada den och den har ett samlarvärde. Men jag provade mata den på transformator ström på batteripolerna och hela kretsen dra ca 7mA så LED ligger väl där snarare så kanske 100 ohm?A Avemo skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 118 inlägg
Jag kanske skulle kunna få in en lödkolv och löda loss kretskortet men svårt löda tillbaka skitenA Avemo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter en liten lins över också för att sprida ljuset på rätt sätt och den vette fan om man kan få loss gör att idenfiera LED
Logga in
Skapa konto
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 335 inlägg
Ja, nästan. Det räcker gott med 10mA. Egentligen så skulle man mäta för att se vad just den här drar, men det är inte helt trivialt med så små spänningar pga spänningsfallet över strömshunten i en vanlig DMM. Den kan få en avläsning att visa 10-20% för lite i det här fallet. Så det får man ta med i beräkningen.A Avemo skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 335 inlägg
Nej, det ger nog inget att visuellt identifiera den. Mät strömmen istället (men då måste du bryta kretsen). Men se min andra kommentar så du mäter rätt. Jämför med värdet du får på 10A området som rimlighetskoll.AndersMalmgren skrev:
Annars så räknar du rätt. R = U / I, och U (spänningen) räknas som matningsspänningen minus det (mer eller mindre) konstanta spänningsfallet över dioden. Och det är i storleksordningen 2V för en röd LED.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 883 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 883 inlägg
Är det inte bara att lägga spetsen i hålen för lödningarna. Bör smälta lödtennet så kablarna släpper. Sedan rengöring innan återmonteringen i framtiden, så kardelerna kommer in i hålen igen och kan lödas fast.AndersMalmgren skrev:
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 21 118 inlägg
Måste löda loss LED isåfall för att mäta strömmen över dess ben. Och vet inte om jag vill göra den åverkan. Kanske utgå från 6 mA och se om den lyser lika starkt som via kretsenlars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det ger nog inget att visuellt identifiera den. Mät strömmen istället (men då måste du bryta kretsen). Men se min andra kommentar så du mäter rätt. Jämför med värdet du får på 10A området som rimlighetskoll.
Annars så räknar du rätt. R = U / I, och U (spänningen) räknas som matningsspänningen minus det (mer eller mindre) konstanta spänningsfallet över dioden. Och det är i storleksordningen 2V för en röd LED.
Renoverare
· Stockholm
· 21 118 inlägg
Ta bort den tror jag är lätt.. men att få dit den igen inte lika lättB breakman skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 335 inlägg
Det slår mig att du egentligen inte behöver det. Du kan mäta över batteriterminalerna. Strömmen påverkas inte. Så du behöver rigga upp batteriet (iaf ena änden) utanför prylen och så mäta.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 118 inlägg
Jag har ju redan gjort det, 7 mAlars_stefan_axelsson skrev:
edit: 7-8 mA beroende på volten man skickar på, den är väldigt känslig.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 335 inlägg
Ja, OK. Då vet du ju iaf att LED:en inte drar 20mA. Med 20mA så kommer ju Arnold att få laserögon, han blir inte "The Terminator" längre utan "Cyclops" från X-Men...AndersMalmgren skrev:
Vad är det för krets? Kommer du åt att fota den? Det är inte säkert att den drar någon vidare ström, antagligen så drar den tvärtom ganska lite ström eftersom det är en batteridriven pryl som är tillverkad i någotsånär serie.
Men oavsett det så skulle jag lägga mig runt där, kanske max 10 mA då, så är det antagligen ingen fara.
Renoverare
· Stockholm
· 21 118 inlägg
Nej 20 mA var innan jag mättelars_stefan_axelsson skrev:
Ja, OK. Då vet du ju iaf att LED:en inte drar 20mA. Med 20mA så kommer ju Arnold att få laserögon, han blir inte "The Terminator" längre utan "Cyclops" från X-Men...
Vad är det för krets? Kommer du åt att fota den? Det är inte säkert att den drar någon vidare ström, antagligen så drar den tvärtom ganska lite ström eftersom det är en batteridriven pryl som är tillverkad i någotsånär serie.
Men oavsett det så skulle jag lägga mig runt där, kanske max 10 mA då, så är det antagligen ingen fara.
Ja LEDen lär även gå sönder
Kretsen sitter på fel sida av kortet. Jag har en liten z-wave batteridriven smarthems pryl som drar 8 uA när radion är avstängd så gissar denna drar något likande
Klicka här för att svara