Jag har inköpt ett begagnat set med gjutna trädgårdsmöbler i aluminium. De är i ganska bra skick men färgen har flagnat på sina ställen och på några få platser har det lossnat rätt stora flagor.

Jag tycker patina är lite charmigt men tänker ändå att jag ska snygga till dem lite. Nu till mina frågor.

Jag trodde i min enfald att det bara var att köpa metalspayfärg och köra på men när jag googlar verkar det som att det krävs massor av förarbete på just aluminium, och med tanke på möblerna sitsiga form är jag sjukt osugen på att rengöra och slipa var enda liten vinkel och vrå, måste jag verkligen göra det?

Min första tanke var att köra över dem med högtryckstvätten och sen såpa och vatten med disksvamp. Därefter köpa metalprimer på typ Biltema och sen vit metalfärg på sprayburk. Skulle det funka? Måste jag få av all färg först?

Jag är som sagt inte så brydd över att det blir ett perfekt resultat men jag vill inte för den sakens skull att det blir bubbligt och fult eller att all färg flagnar av igen en vecka senare.

Tacksam för alla tips och inspel.

• 57217a_8ddf9d5f5b314ff_lg.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.