1 304 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
insallation av 12 v spottar i kök
jag har tänkt att sätta spottar under köksskåpen. hur är det med kabellängder. :-/
På dom spottarna jag har köpt, så är den sammanlägnda kabellängden från första till sista lampan 2 meter, kan jag för länga den? Vad händer då?Sedan så är längden från skarvstycket från kabelhärvan och till tranformarton 80cm, kan man göra den längre? :-/
På dom spottarna jag har köpt, så är den sammanlägnda kabellängden från första till sista lampan 2 meter, kan jag för länga den? Vad händer då?Sedan så är längden från skarvstycket från kabelhärvan och till tranformarton 80cm, kan man göra den längre? :-/
Klart att kablarna går att förlänga, se bara till att använda ny kabel med betydligt grövre dimension än orginal. Ännu bättre är ju att byta ut samtliga kablar till grövre sort (= mera koppar).
Det som kan hända om kabellängderna blir för långa är att dessa blir varma och kortslutning/brandrisk och annat elände blir resultat! Är du osäker så gör en provinstallation och kör full ljusstyrka länge. Kan du sedan hålla i kablarna utan att dessa är för varma är allting lugnt
Det som kan hända om kabellängderna blir för långa är att dessa blir varma och kortslutning/brandrisk och annat elände blir resultat! Är du osäker så gör en provinstallation och kör full ljusstyrka länge. Kan du sedan hålla i kablarna utan att dessa är för varma är allting lugnt
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Oftast så finns det en gräåns på 2 meter om du har en elektronisk transformator. Det beror framförallt på radiostörningar. Den elektroniska transformatorn sprutar ut ganska höga frekvenser på kabeln. Om då kabeln är längre än 2 meter så blir det en alltför bra sändarantenn.
Klicka här för att svara