Vi har ett 1.5-planshus där vi skulle vilja isolera vinden och installera två takfönster för att kunna njuta av solnedgången, då våra grannar skymmer den på lägre plan. Vi ämnar ej sova på vinden, utan fortsätta ha den som förvaring.
Nu säger stadsplanen från 70-talet att 1-planshus ej får inreda vinden.
Bygglovshandläggaren jag varit i kontakt med påstår att ett fönster är okej, men inte två, då detta inte kan motiveras för ett förvaringsutrymme.
Är det alltså olagligt att sitta på vinden och titta på solnedgången, då detta inte godkänns av stadsplanen?

Detta med begreppet inredd vind verkar inte finnas någon bra beskrivning av i övrigt.
 
M Maxom skrev:
Vi har ett 1.5-planshus där vi skulle vilja isolera vinden och installera två takfönster för att kunna njuta av solnedgången, då våra grannar skymmer den på lägre plan. Vi ämnar ej sova på vinden, utan fortsätta ha den som förvaring.
Nu säger stadsplanen från 70-talet att 1-planshus ej får inreda vinden.
Bygglovshandläggaren jag varit i kontakt med påstår att ett fönster är okej, men inte två, då detta inte kan motiveras för ett förvaringsutrymme.
Är det alltså olagligt att sitta på vinden och titta på solnedgången, då detta inte godkänns av stadsplanen?

Detta med begreppet inredd vind verkar inte finnas någon bra beskrivning av i övrigt.
Hur löste det sig för er?
 
M Maxom skrev:
Vi har ett 1.5-planshus där vi skulle vilja isolera vinden och installera två takfönster för att kunna njuta av solnedgången, då våra grannar skymmer den på lägre plan. Vi ämnar ej sova på vinden, utan fortsätta ha den som förvaring.
Nu säger stadsplanen från 70-talet att 1-planshus ej får inreda vinden.
Bygglovshandläggaren jag varit i kontakt med påstår att ett fönster är okej, men inte två, då detta inte kan motiveras för ett förvaringsutrymme.
Är det alltså olagligt att sitta på vinden och titta på solnedgången, då detta inte godkänns av stadsplanen?

Detta med begreppet inredd vind verkar inte finnas någon bra beskrivning av i övrigt.
hur gjorde ni?
 
  • Gilla
snickrande_tanten
  • Laddar…
J JKrew skrev:
hur gjorde ni?
Nej, det är svårt att få det tolkat korrekt o tyvärr verkar bygglovshandläggare lägga in sina egna värderingar.... vi hade ju inga problem m fönster utan med taklutning, golvyta o att de ansåg att vi inredde vinden eller kunde göra det i framtiden ?! Vilket inte är möjligt om man följer byggnormen med viss höjder vilket vi gjorde o då ska det inte vara inredningsbart o ej tolkas som bostadsyta, vi har alltså ett enplanshus med loft/vind. Du får titta på tidigare inlägg också, lycka till
 
  • Gilla
JKrew
  • Laddar…
O
Z Zackopojken skrev:
Nej, det är svårt att få det tolkat korrekt o tyvärr verkar bygglovshandläggare lägga in sina egna värderingar.... vi hade ju inga problem m fönster utan med taklutning, golvyta o att de ansåg att vi inredde vinden eller kunde göra det i framtiden ?! Vilket inte är möjligt om man följer byggnormen med viss höjder vilket vi gjorde o då ska det inte vara inredningsbart o ej tolkas som bostadsyta, vi har alltså ett enplanshus med loft/vind. Du får titta på tidigare inlägg också, lycka till
Ja, man hade önskat att det kom någon bra och välmotiverad dom från MÖD som tydliggjorde att det är OK att inreda vind genom till exempel liten avvikelse som då kommunerna kunde luta sig mot i sina bedömningar.
 
  • Gilla
Zackopojken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.