Hej! Vi bor i en bostadsrättförening med parhus i Stockholm där några av oss funderar på att inreda vinden och sätta upp en vanlig U-trappa istället för den "lucktrappa" som finns idag. Eftersom takhöjden i mitten är max 1,90 så är huvudsyftet att ha rummet till förvaring men i viss mån även som extra rum. Vi blir förmodligen tvugna att växla av en takstol för få upp en U-trappa.
Är det någon som vet om man måste söka bygglov alt. bygganmälan för detta? Är det någon skillnad för bostadsrättsparhus? Vad gäller sedan om man vill ha litet "halvfönster" på gaveln, takfönster alt. takkupa? Jag antar att det krävs bygglov då, men är det någon skillnad beroende vilket fönster man väljer? Jag har hört att takkupa ska vara svårare att få tillstånd för, stämmer det? Har kollat lite inlägg förut men inte blivit mycket klokare. Det verkar vara en djungel me oklara regler... :-/
Tacksam för så mycket information som möjligt. :-*