Har ett takfönster ovanför trappen. Hur hade ni gjort med luftspalten runt fönstret, behöver den vara kontinuerlig förbi fönstret? Hur gör man med isolering/luftspalt i de smala utrymmen på sidan av fönstret?

• Takfönster ovanför trappa med träkonstruktion synlig, fråga om luftspalt och isolering runt fönstret. Kartonger och föremål på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Flyttade in i en smålandsvilla (Stora Katthult) för ett halvår sedan där ovanvåningen aldrig blivit inredd vilket jag därmed ska försöka ge mig på inom kort. Hittade denna magiska tråden och får börja med att tacka för ett dygns lärorik läsning och en otroligt bra start på kunskapsbanken innan jag börjar.

Jag har dock stött på ett litet problem. Ser att många pratat om hur diffusionsspärren mellan ovanvåningen och nedervåningens vägg ska fästas. Här stöter jag på patrull. Varken på kortsidan eller långsidan finns det något som helst tecken på någon plast eller dylikt som sticker upp. Jag testade lyfta upp isoleringen längst ut mot snedtaket och där kan jag komma åt plasten som ligger på ”innertaket” men det är det enda jag möjligen kan komma åt. På kortsidorna är det lite värre. Men gissar att det enda sättet jag kan komma åt det där är att såga upp de limmade och spikade spånskivorna och hitta det på golvet även där.

Så till min fråga, blir lösningen att jag får fästa diffusionsplasten hela vägen ner där och sen tejpa som en galning mot bjälkar med mera?

Eller har ni någon annan bra tanke som jag missat helt? En tanke jag hade var att lägga ”en egen” diffusionsspärr på ovanvåningen som inte är sammankopplad till nedanvåningen mer än vid trappan?

Tacksam för allt hjälp!

Bifogar även ritningen för detta från smålandsvillan.

• Byggritning över smålandsvilla med detaljer om isolering och anslutningar vid snedtak, golv och väggar för ovanvåning.
    Skapa konto
Hej

Har också använt denna tråd en helt del som varit till stor hjälp, har själv en villa Eksjö. Läste på en del hur man skulle gå tillväga när man isolerar. Hittade en mängd trådar både på facebook och i forumet där husägare haft problem med att varmvattenrör till badrum som frusit, samt att det dragit kallt på övre plan. Alla dessa trådar hade en gemensam nämnare och det var att man isolerat enligt smålandsvillans anvisning som du har på ritningen. När smålandsvillans lösning används där kondensplasten monteras mot spånskivan/ vindduken skapar du ett kallt utrymme i kattvinden. Enligt de sakkunniga jag pratade inför med är de upplagt för problem att göra som smålandsvillan tänkt. Därför beslutade vi att sammanfoga duffusionspärren för övervåningen med undervåningens diffusionsspärr ute mot väggen. Vi anlitade snickare som fick göra detta. På kortsidan sågades spånskivan upp så att du kom åt diffusionsspärren och ny spånskiva monterades. Blev en hel del tejpande mot alla takstolar för snickarna (vi har CC 600mm). Blev riktigt bra och nu är kattvinden på "varm" sida. Vi har även använt en difussipnsöppen duk samt lösull från Hunton när vi isolerade.

Stort tack för svaret, om jag förstår dig rätt så gjorde ni en lösning där diffusionsspärren i slutändan tejpades på diffusionsspärren från undervåningen? Snodde en bild från en annan tråd, är detta ett exempel på hur ni gjorde på långsidan? På kortsidan blir det ju samma lösning isåfall fast först såga upp spånskivan?

• Blå diffusionsspärr tejpad med grön tejp över isolering och träpanel, del av byggprojekt.
    Skapa konto
F FlandersNyberg skrev:
Stort tack för svaret, om jag förstår dig rätt så gjorde ni en lösning där diffusionsspärren i slutändan tejpades på diffusionsspärren från undervåningen? Snodde en bild från en annan tråd, är detta ett exempel på hur ni gjorde på långsidan? På kortsidan blir det ju samma lösning isåfall fast först såga upp spånskivan?
Precis! På långsidorna tog vi bort isoleringen och sedan diffusionsöppen duk och tejp. Bästa lösningen enligt konstruktör och besiktningsman.

• Tak och vägg i ett renoveringsprojekt med träreglar, teknisk duk och tejp. Isolering har tagits bort från långsidorna.
    Skapa konto
  • Väggkonstruktion där isolering har tagits bort och ersatts med diffusionsöppen duk och tejp.
    Skapa konto
D Danros06 skrev:
Precis! På långsidorna tog vi bort isoleringen och sedan diffusionsöppen duk och tejp. Bästa lösningen enligt konstruktör och besiktningsman.
Tusen tack för detta! Känns som jag inte har några ursäkter kvar för att bara börja nu! Lite halvkul att behöva såga upp skivorna på kortsidorna, men det är bara att bita i det sura äpplet…

F FlandersNyberg skrev:
Tusen tack för detta! Känns som jag inte har några ursäkter kvar för att bara börja nu! Lite halvkul att behöva såga upp skivorna på kortsidorna, men det är bara att bita i det sura äpplet…
De kommer gå bra, skönt att göra ordentligt från början 👍

D Danros06 skrev:
De kommer gå bra, skönt att göra ordentligt från början 👍
Får man smyga in en fråga till, hur valde du att isolera på galvarna, läst att vissa körde med 2x95 utanför fuktspärren sen en sista skiva med 45 på andra sidan fuktspärren för att ha mindre risk för att råka punktera vid framtida skruvningar osv. Hur valde ni att göra?

Några andra generella misstag och tips du stötte på som man får sno?

F FlandersNyberg skrev:
Får man smyga in en fråga till, hur valde du att isolera på galvarna, läst att vissa körde med 2x95 utanför fuktspärren sen en sista skiva med 45 på andra sidan fuktspärren för att ha mindre risk för att råka punktera vid framtida skruvningar osv. Hur valde ni att göra?

Det är påsalat Några andra generella misstag och tips du stötte på som man får sno?
Kom ej exat vad de sala på men, kan nog ha varit 145 blev tot 300mm isolering på gavlarna. Utanpå diffusionsspärren sätter de en 45x45 regel som installationsfack.
Kolla hur golvspånet är monterat, tenderar att inte vara i våg... Lite tråkigt att börja lägga ut golv om det kan slå 1cm på 1m och toleransen för golv är max 2-3mm på 2m 😆

Redigerat:
  • Gilla
FlandersNyberg
  • Laddar…
Värt att komma ihåg är att Smålandsvillan ger ett principexempel på hur man kan göra övervåningen. Har för mig att ritningar finns för både ”kalla” och ”varma” kattvindor. Det är mycket enklare och snabbare att göra ”kalla” men blir klart mer användbart med ”varma”, då får man massa lagringsutrymme och ingen risk för att rören fryser.

Nu minns jag inte exakt hur jag anslöt plasten vid gavlarna men att såga upp golvet för att ansluta mot plasten nere känns som att gå ett steg för långt. Värt att fundera över är ju vad plasten är tänkt att göra - hindra varm fuktig luft att stiga upp i isoleringen och där kondensera och skapa fuktproblem och dålig isolationsförmåga. Har svårt att tänka mig att det skulle kunna hända om man häftar och tejpar plasten mot spånskivegolvet och sen en regel på detta för att bygga innervägg och dessutom lägger ett innergolv ovanpå.

Jag hade också problem med att spånskivorna inte var jämna på ett ställe. Tror inte generellt det blir så mycket bättre att slita upp en sådan och sätta en ny för problemet är säkert att takstolen som den ligger på är sne till att börja med. I vilket fall löste jag det med hjälp av några långa rejäla skruvar som jag spände ner spånskivan med och sen jämna ut mha hyvel och bitar av board och lite extra underlagsskumplast till innergolvet.

Generellt kanske diffusionsöppen duk är ”bättre” men frågan är om den är mest lämplig i ett nytt hus? Det beror på flera saker som vilken typ av isolering som du väljer, med något mer organiskt som träull kanske det är bra, men med sten eller glasull mindre nytta. Sen får man tänka på att i ett nytt hus så är isoleringen mycket tjockare än förut så längst ut blir det då mycket kallare än i ett gammalt hus där värmen läcker ut mer. Om man har ett komplett FTX-ventilationssystem så skall ju all fuktig luft dras ut mha den och då finns heller inget behov av diffusionsöppen duk på samma sätt.

• Gilla
CIW
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.