Har i dag en helt oinredd övervåning, 235cm höga ytterväggar, så det är full tvåvåningsbyggnad. Huset är fulltimmer med rappad fasad, isolering i bjälklaget är 40cm sågspån. Hade tänkt regla upp väggarna & isolera dom med 2 x 45 mm, samt ha full takhöjd upp till nock. Kan det tänkas bli bra om man har takfotsventilation, luftspalt mot yttertak (spånt & masonit) & sedan ca. 300 mm isolering mot detta, läkt & innertak. Behövs ångspärr? Huset är från tidigt 1900-tal så det finns inte en plastbit så långt ögat når på nedre plan.

Beror väl delvis på vilket isoleringsmaterial du väljer. Om du väljer ett hygroskopiskt, typ lin eller cellulosa, kan du strunta i ångspärr, men ska du ha mineralull eller liknande måste du ha ångspärr. Däremot torde ju ångspärr på bara en del av tak/vägg öka ångbelastning på resterande delar, och det är ju inte heller bra. Själva lade vi efter mkt funderingar ned tanken på att ha öppet till nock i vår kallvind och kommer bygga precis som det är i den befintliga, inredda delen av övervåningen (spån). Det har ju bevisligen funkat i 100 år.

Såg nu att det handlar om hela övre planet, då blir det förstås annorlunda. Då blir det ju enklare att ha upp till nock.

Jag hade nog satt en ångspärr i ditt fall. Blir ju hela övervåningen.
Blir lättare att justera in innomhusventilationen om du har ångspärr.

Som frhe säger så om du kör med glas eller stenull behöver du ångspärr. Personligen är jag dock av egen erfarenhet ganska trött på den typen av isolering då den vid läckage skapar stora skador, så jag skulle satsa på naturmaterial som kan andas. Kanske köra lin eller liknande i väggarna och spruta cellulosa i taket. För övrigt tycker jag att din konstruktion verkar vettig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.