Jag tänkte inreda vårt förråd på tomten till en enkel gäststuga till gäster som stannar några dagar i taget. Sedan vi köpt huset har det aldrig läckt in vatten, men det syns en gammal skada. För övrigt är träet i mycket gott skick. Stugan behöver inte vara vinterbonad, men lite isolering borde väl kunna förlänga sommarsäsongen någorlunda? Vi tänkte dra in el till några elkontakter och en taklampa också så småningom. Hur går jag tillväga på insidan? Behövs fuktspärr? Behövs luftspalt? Tacksam för förslag och idéer!
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 337 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 337 inlägg
Detta är hur väggar byggs till bostadshus .
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
Det viktiga är att väggar / tak har en luftspalt mellan ytterpanel / isolering .
Eftersom det troligtvis ej kommer att finnas kök - dusch , så skippa ångspärren .
Iom att du isolerar byggnaden måste du ha ventilation och uppvärmning (under den kalla årstiden)
Obs , skippar du detta kommer du troligtvis att få fukt och mögelproblem .
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
Det viktiga är att väggar / tak har en luftspalt mellan ytterpanel / isolering .
Eftersom det troligtvis ej kommer att finnas kök - dusch , så skippa ångspärren .
Iom att du isolerar byggnaden måste du ha ventilation och uppvärmning (under den kalla årstiden)
Obs , skippar du detta kommer du troligtvis att få fukt och mögelproblem .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 337 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 337 inlägg
När ditt förråd är öppet på insidan kan fukt / väta dunsta bort , utan att förstöra virket .S Sva skrev:
Om du isolerar / stänger in insidan med byggskivor / isolering så kan inte ev. fukt / väta ej försvinna lika lätt .
Gör du byggnaden tätare än den är idag så måste du fixa ventilation .
Värme (i en byggnad) brukar sänka luftfuktigheten i byggnaden .
Värme är också motorn till självdragsventilation .
Självdragsventilation funkar enbart när det är kallare på utsidan av en byggnad .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 337 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 337 inlägg
För att förstå hur trä beter sig och hur trä kan bli skadat , fort 
Hadde träreglar liggandes utomhus , utan regnskydd , enbart 10 cm från en betongplatta .
Dom låg i ur o skur i ca 10 års tid .
När jag behövde ngr bitar så tog jag ur högen och kapade upp , ca en halv mm var grått , resten såg ut som nytt virke
Virke som legat på marken ruttnande bort på ngr år , även impregnerat virke .
Hadde träreglar liggandes utomhus , utan regnskydd , enbart 10 cm från en betongplatta .
Dom låg i ur o skur i ca 10 års tid .
När jag behövde ngr bitar så tog jag ur högen och kapade upp , ca en halv mm var grått , resten såg ut som nytt virke
Virke som legat på marken ruttnande bort på ngr år , även impregnerat virke .
Någon slags hygroskopisk isolering, t.ex cellulosabaserad sådan, borde funka bättre om ni inte ska ha uppvärmt. Den kan ta upp och ge ifrån sig fukt, vilket ger bättre möjlighet för väggen att torka. Även en sån vägg kan såklart få fuktproblem, men den klarar det iaf bättre än en liknande vägg med mineralullsisolering.S Sva skrev:
Klicka här för att svara