Som rubriken säger. när pannan varit oeldad 2 dygn = kall, så måste jag vrida ner mintermostaten B15 tills den "klickar" för att kunna starta fläkten med återställningsknappen (N) S7. Eftersom mintermostatens "klickande" stämmer med sondens temperatur, misstänker jag inte den, däremot misstänker jag att ett av reläerna är kast eller felanslutet. K2 kallas "relä hållkrets" och det låter ju misstänkt. Vilket av de tre reläerna är detta?
Ringde Melker på Baxi - mkt tillmötesgående, men eftersom jag inte hade bra koll på vid vilken temp fläkten startade/ inte startade hade han svårt att hjälpa mig. Tippsade dock om att om starten var oregelbunden skulle jag ta bort fläkten och rengöra blindröret som termostatsonden är instucken i.
Något annat tipps?
Pannan är tillverkad 1998, men "ny" för mig.
Bo Gunnar
 
Hej, var länge sedan har det löst sig enligt ovan? Min fläkt stannar inte eller kan gå igång av sig själv.
Baxi säger då att det är en tid ic krets som kan vara trasig och behöver bytas (byta hela kretskortet,dyrt....).
Några tankar runt detta? Har int för mig att det sitter några ic kretsar på kortet möjligen några transistorer.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.