Innetak av gips

3k läst  2 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Vi håller på att sätta upp ett innetak av gips. Vi använder takgipsskivor med fasade kanter och i storlek 60x120. Vi har satt upp första raden och diskuterade nu huruvida vi skulle sätta upp andra raden förskjuten med den första så att skivorna ligger 60cm förskjutna jämnfört med den första raden. Vad tycker ni andra som har gjort detta? Ska vi sätta skivor bredvid dem i första raden eller förskjuta dem med en halv skiva?

Vad gäller färdigställandet sedan, så tycker jag att det är spackla, spackla och spackla som gäller, för inte är det snyggt med rutmönster i taket. För att inte se skarvarna har vi tänkt oss sätta väv i taket innan vi målar.

2. M
    Moderator · Nivå 17

Re: Innetak av gips

Jag körde iofs med 120X250 i taket men jag försköt mina ena vägen. Anledningen till att det bara blev en väg var att det passade perfekt i bredd med tre skivor utan kapningar och då fick jag skarvarna rätt under takstolarna.

3. S
    Medlem Nivå 3

Re: Innetak av gips

Poängen med takgips med fasade kanter är att fasningarna, som kan förskjutas, gör ett mönster i taket.

Om man vill ha ett helt slätt tak kan man sätta upp vanlig vägggips (som för övrigt kostar hälften så mycket) med hjälp av en skivlyft.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: