Hej!

Har läst så många olika trådar de senaste dagarna att jag blir helt tokig och ju mer jag läste ju osäkrare blir jag. Har en källare som hade massvis av träkonstruktioner vilket jag har totalt rivet ut nu, huset dränerades för några månader sedan det sitter isover på utsidan hus och entreprenören har arbetat efter konstens alla regler (Certifierade).

Jag har bestämt mig för göra ett kontor och styckat upp en del av min källare, hittills skruvat fast stålreglar mot golv, tak och vägg för forma ett rum, dessa stålreglar går endast som innervägg, själva ytterväggen kommer jag inget göra med, förutom möjligen måla med någon lämplig färg för källare (så fukt kan tränga genom), slutligen satt stålreglar med 60cc. Köpte även stenull isolering, för detta har jag läst är bäst att ha som isolering i källare.

Men nu mitt nästa steg är att slutföra väggarna och här får man så mycket olika information, min tanke är ta helt vanlig gips och sätta upp med en lämplig skruv för stålregel / gips, vissa säger det är OK, vissa säger att det kommer börja mögla på baksidan (svartmögel och annat).

Rekommendationer? Om man lämnar en glipa mellan golv och tak som står rekommenderat (1-2 mm) kan man använda helt vanliga gipsskivor då?

Bästa svaret

T
Hej!
Om ni har dränerat källaren så borde fukthalten ha sjunkit och om du har stålreglar så kommer de inte att suga upp något från betongplattan som kan gå in i gipsen så jag ser inga större problem med det.

Är man osäker så finns ju våtrumsskivor/fibergips som kostar lite mer men är fuktskyddade på ett sätt som vavligt gips inte är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.