Ser att det ser ut så här i duschen. Verkar som att det har målats över sedan innan, kan det vara mögel? Bör något göras åt det?

Tack för svar!

Mvh,

Albin

• Fläckig och missfärgad takhörn i en dusch med möjliga mögelspår och övermålat ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det kan vara mögel p g a kondens i taket, troligen rör sig luften dåligt i hörnet. Öka luftcirkulationen/ventilationen.

Mögel går att tvätta bort med vatten och rengöringsmedel. Sedan eftertorkar du med Klorinlösning så dör kvarvarande celler/sporer.

Claes Sörmland
Det företaget säljer lösningar med den aktiva substansen i Klorin, natriumhypoklorit, som "Saneringsvätska" och "Oxidativ Mögelsanering"...

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det företaget säljer lösningar med den aktiva substansen i Klorin, natriumhypoklorit, som "Saneringsvätska" och "Oxidativ Mögelsanering"...

Det är alltid bättre att läsa sidan innan man kommenterar.

De ger förslag på hushållsprodukter, de förklarar varför klorin kanske inte är lämpligast och de har ett antal andra medel än oxidation vätskan..

Claes Sörmland
För all del, du menar att deras natriumhypokloritprodukt är fel val. Så för att försöka komma framåt, vad rekommenderar du att TS ska göra med sina fläckar? Är det någon särskild produkt detta företag som du länkat till saluför som du tycker ska väljas och i så fall varför?

P
För det första så skriver TS att man verkar ha målat över möglet.

Det ser ut som trälister och klorin tränger inte in på djupet varken under färgen eller i träet. möglet kommer växa till sig igen.

Frågan är vad taket är målat med, en våtrumsfärg eller vanlig takfärg. Svårt att se om man målat över möglet i taket eller om det sitter på utan bara.

- Jag håller med att ventilationen behöver ökas/ses över.

- Jag skulle tagit bort trälisterna och sett hur det ser ut bakom. Beroende på om möglet sitter på ytan eller trängt in, rengöra ordentligt med exempelvis Jape mögelfri om det trängt in.

- Jag skulle försökt hitta taklister i plast istället, eller att bara haft en våtrumssilikonfog i skarven.

Claes Sörmland
Jag håller med, sitter det på ytan så tvätta bort det (Klorin eller inte, Jape mögelfri är inte avgörande. Klorin oxiderar bort möglet, Japes produkt bygger på ett positivt laddat tvålämne som har ihjäl möglet genom att sabba dess plasmamembran). Säkerställ att fukthalten inte är hög i badrummet eftersom detta ger möglet. Problem löst.

Är det övermålat så kan det vara värt att fråga sig om det rör sig om ett tidigare problem med ventilationen och några små mögelfläckar som man målat över eller om det är något värre. Men troligen inte, vartenda gammalt badrum med dålig ventilation får lite påväxt i ett hörn, särskilt under sensommarens fuktiga dagar. Med värre menar jag t ex vattenläckage ovanifrån eller kondendropp p g a utströmmande varmluft som möter en kall yta.

Mögel behöver syre för att växa och små mögelfläckar brukar inte överleva övermålning om materialet är torrt i övrigt. Har fläckarna sett likadana under längre tid så har de inte förutsättningar för tillväxt. Då kanske det enklaste är en ommålning med våtrumsfärg. Växer de så finns en källa till fukt som måste åtgärdas.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Okej tack för alla svar! Det installerades en pax-fläkt i dusch-utrymmet för några år sedan, förmodligen är det från innan. Blir förmodligen att måla om med våtrumsfärg :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.