Hej,

Behöver jag sätta en glespanel mellan isolering och ett Huntonit innertak i en isolerad uppvärmd friggebod som inte ska ha vare sig kök eller badrum? Eller kan jag sätta innertaket direkt på takbalkar i kontakt med isoleringen?

TheImprovisor
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Hej,

Behöver jag sätta en glespanel mellan isolering och ett Huntonit innertak i en isolerad uppvärmd friggebod som inte ska ha vare sig kök eller badrum? Eller kan jag sätta innertaket direkt på takbalkar i kontakt med isoleringen?
Har du tänkt att isoleringen skall ligga direkt på Huntoniten eller hur menar du? Om det är uppvärmt har du väl plast mellan takbjälkarna som isoleringen ligger på?
Vet ju inte vad du har för CC mellan takbjälkarna men sannolikt sitter de för glest för att du skall få bra skruvfäste för plattorna.

Tänk på att de Huntonitplattor som är 30 cm breda bara bygger 28 cm så du måste glesa mindre än cc 30, annars får du inget att skruva i efter 2-3 rader.

Isoleringen ligger mellan takbalkarna.
Tänker inte använda någon ångspärr då det endast är tänkt som förråd/sovrum. Så det blir inte någon större ångbildning mer än luftfuktighet.

Isolering ovanpå ett tak med träreglar synliga mellan isoleringsmaterialet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TheImprovisor
Isoleringen ligger mellan takbalkarna.
Tänker inte använda någon ångspärr då det endast är tänkt som förråd/sovrum. Så det blir inte någon större ångbildning mer än luftfuktighet.

[bild]
Hur har du tänkt fästa Huntoniten mellan bjälkarna och i kortändorna? Rekommenderat, om jag inte minns fel är också en skruv var 10 cm på långsidorna. Som det ser ut på bilden kommer skivan bara att hållas med tre skruvar på långsidan och ingen på kortsidan. Det räcker inte är min bestämda uppfattning.

Tack. Det va inte min fundering, men tack för input.

Skivan ska kapas så att kortsidan hamnar på takregel. Jag tänkte mig att få en taklist som skivan vilar på.

TheImprovisor
Tack. Det va inte min fundering, men tack för input.
Sorry.
Skall du ändå inte ha nån ångspärr så spelar det ju ingen roll om du sätter gles eller inte.
Problemet jag tror du kommer att få är hållfastheten med så få fästpunkter.
Skivan ska kapas så att kortsidan hamnar på takregel. Jag tänkte mig att få en taklist som skivan vilar på.
Taklisten hjälper dig väl bara i kanten mot väggen? Hur gör du i slutet på nästa skiva?

Det är cc 60 mellan takreglarna och som jag läst instruktion ska det vara så. Dvs kortsidorna fäst i takreglarna om jag inte missförstått något

TheImprovisor
Det är cc 60 mellan takreglarna och som jag läst instruktion ska det vara så. Dvs kortsidorna fäst i takreglarna om jag inte missförstått något
Normalt börjar man med en hel skiva, och kapar den sista, men här får du göra tvärtom eftersom avståndet vägg - första regeln är kortare än skivans längd. Du får sannolikt kapa den sista också. (Vet ju inte hur långt ditt tak är)

Nästa rad får du kapa första skivan ännu mer så att skarvarna går omlott.

Mät noga innan du börjar så att du inte hamnar med en skarv mitt i mellan två reglar.

Det blir säkert bra. 👍

Redigerat:
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.