Ska flytta in i ett hus om 2 veckor med pannrum och tvättstuga (ca. 15kvm vardera) som har innertak i eternit. Finns även en del rörisolering som vi misstänker har asbest då alla skarvar i isoleringen har tejpats (vissa med varningstejp).

Vi kommer att flytta "långsamt" och har en liten lucka där vi kan passa på att göra en del stökiga renoveringsarbeten innan vi flyttar in alla våra saker i huset. Vi tänkte att om man nån gång vill bli av med asbesten så är det ett gyllene tillfälle att ge sig an detta då. Saneringsfirma gav f.ö. en offert på 40 000' före ROT.

Vi vet att det egentligen kan sitta kvar utan några som helst problem både i tak och runt rör men helst vill vi bli av med asbesten. Kanske mest av anledningen att det är "störande" och sänker helhetsintrycket av källaren. Eller så är det jag som är för fin i kanten...

Jag tänkte att rörisoleringen får ignoreras tills vidare. På sikt kommer vi lägga om planet ovanför till vattenburen golvvärme, och då kommer några av rören ryka ändå -> då kan man ju såga av rören och bära ut dem med isoleringen intakt och ersätta med något annat.

Innertaket ser ut att vara fastspikat. Förhoppninsgvis går det att dra ut spikarna och plocka loss plattorna intakt. Hoppas inte att det är fastlimmat bara - då får vi nog kasta in handduken.

Jag tänkte följande handlingsplan:

1) Ta asbestprov på diverse ställen för att veta utgångsläget - Tak, raksträcka på rör, skarv på rör och rörkrök.
2) Inhandla 2st helkroppsoverall, 1 ansiktsmask med P3 filter, två blixtlåsdörrar (en per rum) och byggplast för att packa in plattorna till ÅVC (som tar emot asbest), en vattenspray och någon form av fläkt.
3) Plasta in dörröppningen till pannrummet.
4) Skapa "undertryck" i rummet genom att placera en bordsfläkt i ett av fönstrena och låta det andra fönstret vara öppet.
5) Blöta plattorna med en vattensprayer.
4) Frilägga taket i pannrummet (skruva loss alla sladdar, lampor etc). Allt som är i vägen.
5) Dra ur spikarna i eternitplattorna och försöka ta bort dem utan att bryta dem. Packa in / forsla ut genom fönstret.
6) Låta vädra ut under natten med fläkten på och plastdörren kvar.
7) Våttorka ordentligt dagen efter.

Återupprepa för tvättstuga. Lite svårare att skapa ett undertryck där, då det endast finns ett fönster.

Har jag missat något? Eller några andra tips? Har försökt läsa igenom alla trådar på byggahus som nämnt ordet "asbest" och detta är handlingsplanen jag kunde komma på :)

Skall sägas att vi är nyblivna husägare och egentligen vore det kanske bäst att lägga tid & mödan på annat... Men men!

Bilder Pannrum:

IMG_7067.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_7068.jpg
Skapa konto

1784554577420.png
Skapa konto

(Rörkrök med varningstejp - förmodar asbest)

Bilder Tvättstuga (gammal bastu):

1784554677423.png
Skapa konto

Bilder rör från pannrum:

1784554779155.png
Skapa konto

1784554814546.png

Spikarna brukar vara lögn i helvete att få bort, hälften kommer att sitta kvar pga trasiga skallar eller annat krångel. Och plattorna knäcks runt spikarna.
Du kommer att få bryta ner allt med kofot. Ibland kan man ha tur och få större bitar. Andningsmask och ev ett filteraggregat duger, de dammar inte särskilt mycket om man inte sågar eller borrar i dem utan det blir mer flisor som man kan sopa upp.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Drt är för mig helt enkelt obegripligt att du vill ta bort ett fullt fungerande innertak i källaren. Ett tak du dessutom vet är helt ofarligt där det är. Dessutom ta bort fullt fungerande isolering. Det du kallar varningstape, är säkert helt enkelt tape som fanns tillhanda. Det som är förtejpat ser ut att vara en mycket kliig glasull.

I min värld gör du allt fel genom att rota i fullt fungerande byggnadsmaterial istället för att fixa med det som verkligen behöver fixas på ditt hus. Vill du piffa till taket. -Måla det!

• Gilla
  • Älska
Anders Er och 5 till
  • Laddar…
Dett finns två saker man som nybliven villaägare inte skall röra.

1. Allt som redan fungerar väl.
2. Trädgården.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Spikarna brukar vara lögn i helvete att få bort, hälften kommer att sitta kvar pga trasiga skallar eller annat krångel. Och plattorna knäcks runt spikarna.
Du kommer att få bryta ner allt med kofot. Ibland kan man ha tur och få större bitar. Andningsmask och ev ett filteraggregat duger, de dammar inte särskilt mycket om man inte sågar eller borrar i dem utan det blir mer flisor som man kan sopa upp.
Där ser man… kanske inte så enkelt som jag hade tänkt då m.a.o :)

Intet Intet skrev:
Drt är för mig helt enkelt obegripligt att du vill ta bort ett fullt fungerande innertak i källaren. Ett tak du dessutom vet är helt ofarligt där det är. Dessutom ta bort fullt fungerande isolering. Det du kallar varningstape, är säkert helt enkelt tape som fanns tillhanda. Det som är förtejpat ser ut att vara en mycket kliig glasull.

I min värld gör du allt fel genom att rota i fullt fungerande byggnadsmaterial istället för att fixa med det som verkligen behöver fixas på ditt hus. Vill du piffa till taket. -Måla det!
Tack för ett annat perspektiv! Innerst inne vet jag väl att det stämmer - och ja - det finns gott om andra saker som egentligen har mycket högre prio.

Det som talar för är väl just tillfället nu. Att det inte kommer vara en enda pryl i källaren under arbetet.

Inom något år kommer vi antagligen även behöva borra hål i plattorna för att dra upp slangar för golvvärme / alt. extra radiator. Så det finns ändå något långsiktigt värde i att få bort plattorna som inte bara är kosmetiskt.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Drt är för mig helt enkelt obegripligt att du vill ta bort ett fullt fungerande innertak i källaren. Ett tak du dessutom vet är helt ofarligt där det är. Dessutom ta bort fullt fungerande isolering.
Håller med 100%

"Never touch a working system".

FlixusG FlixusG skrev:
Inom något år kommer vi antagligen även behöva borra hål i plattorna för att dra upp slangar för golvvärme / alt. extra radiator.
Det är inte farligt att hålborra i eternit om man vet att det är eternit man borrar i och tar hänsyn till det.

Det är inte en alien xenomorph facehugger som hoppar på dig när du börjar borra😇

• Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker du gör rätt som tar bort det nu, om du vet att det ska tas bort pga kommde renoveringar inom 15år.

Att renovera ett tomt hus är väldigt mycket enklare, att sanera ett tomt hus är väldigt mycket enklare.

Köpa en riktig spikutdragare är nog väl värt pengarna. Sen läsa på ordentligt hur du minimerar spridning innan du kör igång. Kolla även hur mycket du får slänga på din åvc.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Spikutdragare är en sak men skulle man inte vilja ha en kraftig hovtång så man kunde knipsa av skallarna eller funkar inte det?

Sen kan jag tycka att du gör rätt i att riva ut det nu. Framöver kommer man vilja borra och hänga upp saker i taket så jag tycker du gör rätt.
Jag har någon enstaka böj kvar i asbest men där har jag ingen planerad ombyggnation och vet om dem, den dagen den sorgen 😊

Jag fick aldrig spikutdragare och eternitplattor att vara kompatibla. Hos mig var det typ dyckert medsmå skallar och av ganska mjukt järn så det gick inte att få grepp om dem. Dessutom pulveriserar/spräcker spikutdragaren själva plattan om man använder den som det är tänkt. Det jag halvt lyckades med var att försiktigt bända ut dem med hultafors minsta koben, först med ett hörn genom att gräva runt spikskallen och sedan genom att använda ”öglehålet”.

Jag tyckte det var enklare att knäcka plattan med en liten kofot och plocka/bända bitarna. Sen kan man dra småspik tills armbågarna hoppar ur led.

Men om man inte tänkt totalrenovera utrymmet (göra om till boyta) skulle jag hellre låta plattorna sitta och hantera håltagning senare, som andra i tråden föreslår.

Steg 4 kommer resultera i att alla asbestfiber du frigör i rummet skickas rätt ut till omgivningen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
FlixusG FlixusG skrev:
6) Låta vädra ut under natten med fläkten på och plastdörren kvar.
7) Våttorka ordentligt dagen efter.
Du behöver nog låta rummet stå utan fläkt eller annan ventilation i minst 1 dygn innan våttorkningen, samt sen upprepa 2 dygn senare, för att det ska vara meningsfullt. Det tar lång tid för asbestfibrer att falla ner på ytor.

BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver nog låta rummet stå utan fläkt eller annan ventilation i minst 1 dygn innan våttorkningen, samt sen upprepa 2 dygn senare, för att det ska vara meningsfullt. Det tar lång tid för asbestfibrer att falla ner på ytor.
Bra poäng!

Jag är väl lite kontroversiell här och säger; ta dit firman och få bort eländet om du har möjlighet. En seriös firma har utrustning för att inte sprida dammet till omgivningen. Du slipper fundera på hur du ska ta hand om allt. Du kommer inte att ångra dig (om det blir korrekt utfört).
Ok att låta det sitta kvar om man inte tänker göra något mer på huset. Men varje gång man behöver borra ett hål eller vad som ska göras så sitter det där kvar och kräver åtgärder för att inte kontaminera det kanske då nyrenoverade huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.