11 630 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
Innertak direkt på takstolar?
Som rubriken lyder, är det vettigt att spika på innerpanelen (22mm) direkt på takstolarna?
Jag tänker att de kanske blir för vekt när dom sitter med c/c 1200. Hur gör man annars? Jag vill ha panelen i samma riktning som den hade blivit om man spikade på takstolarna.
Jag tänker att de kanske blir för vekt när dom sitter med c/c 1200. Hur gör man annars? Jag vill ha panelen i samma riktning som den hade blivit om man spikade på takstolarna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Med så tjock panel så låter det vettigt.
Hos mig är det bara 13 mm panel men det är satt en tunn läkt mellan stolarna för att panelen inte ska vrida sig.
Protte
Hos mig är det bara 13 mm panel men det är satt en tunn läkt mellan stolarna för att panelen inte ska vrida sig.
Protte
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Beror på om du ska ha plast, plast ska alltid ha en liten luftspalt.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Skulle säga att en stor del med en ev luftspalt är att kunna dra elen i det, samt få större bärighet för innertaket (läs tunnare panel och gips)
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Ja precis, läkt på plasten (som då dessutom håller den på plats bättre)
Jag har satt plast på takstolarna och därefter glespanel i cc 600. Skulle jag sätta gips i taket skulle jag nog funderat på att glesa cc450 eller cc300. Eventuellt microlit i taket. (Dock fungerar de ju för många som har cc600 med. Allt beror ju på hur mycket huset rör sig) Gipsade tak har ju en förmåga att spricka lätt.
Men med Interpanel à 22mm räcker de gott med cc600.
Men med Interpanel à 22mm räcker de gott med cc600.
Redigerat:
Det kan väl bero på ambitionsnivån och användningsområdet med byggnaden.odolf skrev:
Själv spikade jag spontat 13mm takpanel direkt mot takstolarna i cc120 i friggeboden precis som du tänkte.
Ingen plast eller så.
Jag skulle inte gjort så i ett bostadshus.
Jag fattar fortfarande inte att man bara använder cc1200 på ett hus (eller fritids hus)..
Snö faller väl lika mycket på ett fritidshus som på ett vanligt hus.
Men jag håller med hur Mikael_L gjorde. Ville nog gjord på samma sett..
Snö faller väl lika mycket på ett fritidshus som på ett vanligt hus.
Men jag håller med hur Mikael_L gjorde. Ville nog gjord på samma sett..
Du undrar samma som TS, alltså om du kan spika panel direkt på takstolarna.
Nyttan jag själv främst ser med en luftspalt är för att kunna dra el.
Du har cc60 mellan takstolarna, så det är väl bara att spika på, borde gå bra.O odolf skrev:
Nyttan jag själv främst ser med en luftspalt är för att kunna dra el.
Klicka här för att svara