Frågan i korthet: hus byggt 1957 som renoverats löpande utan plast i innertaket - ska man sätta ångbroms, ångspärrsplast eller låta det vara som det är?

Tidigare ägare har gjort majoriteten av renoveringarna, och nämnde vid försäljningen att "det inte sitter plast nånstans i taket".

Vindsutrymmet är tilläggsisolerat med 40-50 cm "lösull" (oklart vad för typ men jag tycker det känns mjukt och fint som cellulosa?)
Vindsutrymme med tilläggsisolering av lösull, gamla träbjälkar och en yttervägg synlig i bakgrunden, svagt upplyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppvärmningen är bytt till fjärrvärme, självdraget var därmed minimalt när vi tog över huset eftersom tidigare eldning inte görs längre. Trots att mekanisk ventilation saknades i nästan 20 års tid fanns/finns inga tecken på fuktproblem men förbättrad ventilation är väl att föredra så jag har satt in badrumsfläktar och tagit upp fler tilluftsventiler.

Innertaken består av en vit väv, ovanför det sitter ett svart material. Kan det vara något som funkar som en ångbroms? Gjorde man så på 50-talet? I så fall tänker jag att innertaken idag består av en 70-årig ångbroms.
En närbild av ett innertak och vägg hörn med träpanel och ett svart material synligt ovanför panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga kommer av att vi nu ska tapetsera ett rum och man då bör fundera på innertaket.
1) Låta innertaket vara och det gamla svarta materialet ovanför väven vara, i enlighet med devisen "if it ain´t broken, don´t fix it". (Huset har ju klarat sig sen 1957, har haft bristfällig ventilation i 2 decennier men ändå inte några fuktproblem vad jag kan se)
2) Ta bort den fula vita väven i innertaket, riva bort det svarta materialet och sätta en ny ångbroms. Enligt teorin om att det kommer inte gå att få huset helt tätt överallt så plast är ofördelaktigt, men förnyad ångbroms är bra, det framtidssäkrar. Det gamla svarta materialet är ju trots allt snart 70 år gammalt.
3) Ta bort väven i innertaket, riva bort det svarta materialet och sätta helt tät ångspärrsplast. Med tanken att stoppa all fukt i det sovrummet att stiga upp i vindsutrymmet. Detta kommer då bara att ske i en tiondel av husets yta. Vi har inte planerat att åtgärda de övriga rummen i närtid.

Vad tänker ni?

Rickard.
Det svarta låter som det som idag kallas vindpapp (ac350) och det användes som du misstänker som luftspärr (som är den viktigaste funktionen) någon vidare ångspärr är den inte men det funkade och funkar ändå för det mesta.
Den målade väven är alltså också en utmärkt luftspärr så jag hade utan tvekan fogat igen om det finns några gamla hål eller genomföringar och kört på, är taket fult är det väl klokt att måla ett varv innan.

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Det svarta låter som det som idag kallas vindpapp (ac350) och det användes som du misstänker som luftspärr (som är den viktigaste funktionen) någon vidare ångspärr är den inte men det funkade och funkar ändå för det mesta.
Den målade väven är alltså också en utmärkt luftspärr så jag hade utan tvekan fogat igen om det finns några gamla hål eller genomföringar och kört på, är taket fult är det väl klokt att måla ett varv innan.
Rickard. Rickard. skrev:
Tack så mycket för svaret!

Skulle det vara ett alternativ att måla med ångspärrsfärg/våtrumsfärg eller något för att ytterligare förbättra?
Eller ska man vara nöjd helt enkelt eftersom det inte verkar ha inneburit några problem hittills.

Rickard.
I ett badrum absolut men annars känns det väl lite överkurs.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.