Om man har reglar för att sätta upp gips så blir det ju lite error om man skär bort fasningen på gipsskivorna, cc avståndet blir ju fel. Eller skulle man ha tänkt på det redan innan man reglat eller hur ska man tänka då?
 
Eller så börjar du med en tillskuren halvskiva, dvs första skivan skär du till en cc600 med bortskuren fasning. Kan bli lite mera spill, men ytterst marginelt då det ändå blir skärningar och behov av bitar på andra ställen.
 
Daniel_N skrev:
Aha. Jag brukar kasa ut, knäcka ner och sen skära från undersidan, kniven löper liksom automatiskt rätt i och med vinkeln där man har knäckt.
Så gör nog dom flesta;)
 
shelby67 skrev:
Så gör nog dom flesta;)
Så är det säkert, det var ett svar till mathias som gör på ett annat sätt
 
  • Gilla
mickemagnusson
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Så är det säkert, det var ett svar till mathias som gör på ett annat sätt
Alla sätt är bra utom dom dåliga! Jag är inte speciellt konsekvent i min metod och gör på båda sätten, detta var dock förklaringen till att jag skrev som jag gjorde tidigare.
 
Jag gör samma, att vända de stora skivorna är för mycket för mig. Ofta ligger de så fint i högen och det är enklast att putta ut dem över kanten för att sedan skära av.
 
AndersS skrev:
Eller så börjar du med en tillskuren halvskiva, dvs första skivan skär du till en cc600 med bortskuren fasning. Kan bli lite mera spill, men ytterst marginelt då det ändå blir skärningar och behov av bitar på andra ställen.
Svarar på mitt eget inlägg då jag i vintermörkret funderade på att jag ytterst sällan behöver skära bort fasningen. Självklart räcker det att börja med en halvskiva (eller det avstånd som är till första regel) då du får en slät skiva där du kapar och vänder den inåt hörnet och den fasade delen vänder du utåt väggen där du sedan fortsätter med nästa skiva.
Ursäkta om jag lurade dig och virrade till det.
 
Förstod att de menade så ändå. När jag har satt gips så har fasningen varit kvar i hörnet, lite klurigt att spackla men det går. Ska prova att ha en rak skiva nästa gång jag gips, torde vara lättare.
 
Jag släpper förbi ena skivan in "bakom" anslutande väggs regel, som naturligtvis står lös. Regeln skruvas i skivan och jag tar sedan nästa skiva mot den "insläppta skivan". Det blir alltså bara en skuren kant i innerhörnet och ett stabilt hörn. Svårt att förklara med ord, men så gör iallfall jag.
 
Men är ingen som har gjort förstärkta innerhörn?? Dvs montera först en tunn metallvinkel utefter hela hörnet mellan golv och tak, sedan på med sista lagret gips, skruva genom metallvinkeln in i regeln. Båda gipsskivorna i hörnet sitter i samma metallvinkel = minimal risk för sprickor...
 
Styx skrev:
Fast å andra sidan sätter vi även alltid en LP50 (slät plåtvinkel) bakom OSB/plyfa/gips i innerhörnen för att det inte skall röra sig något där, kanske är därför det fungerar så bra med skurna hörn för oss.

Styx skrev:
Det första huset jag gjorde så i byggde jag för 9 år sedan, och där bor min syster idag - inga spruckna hörn någonstans.. MEN - då hade vi även LP50 bakom - vet inte om ACME gör så eller ej men hörnen blir tvärstumma..
Jodå, det gör vi allt..
 
  • Gilla
Pettert
  • Laddar…
När ska plåtvinkeln monteras? Ska den fästas innan osb:n, mot de liggande reglarna (2*2)?.

Jag har reglat upp hörnen med två stycken 70 mm* 70 mm. Efter att jag isolerat och satt ångspärr monterade jag liggande 45:a (2*2). Är det för sent att montera plåtvinkeln då? Borde jag ha satt dem före?
 
bergstrollet skrev:
När ska plåtvinkeln monteras? Ska den fästas innan osb:n, mot de liggande reglarna (2*2)?.

Jag har reglat upp hörnen med två stycken 70 mm* 70 mm. Efter att jag isolerat och satt ångspärr monterade jag liggande 45:a (2*2). Är det för sent att montera plåtvinkeln då? Borde jag ha satt dem före?
man sätter 50 vinkeln direkt på regelstommen....alltså mot 2"2"
skruva rakt igenom allt.
detta SKALL göras i alla vinklar....

mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
Bezt skrev:
Om man har reglar för att sätta upp gips så blir det ju lite error om man skär bort fasningen på gipsskivorna, cc avståndet blir ju fel. Eller skulle man ha tänkt på det redan innan man reglat eller hur ska man tänka då?
börja gipsa från nästa regel å skär den andra emot vägg...
mvh
snickar estwing
 
Snailman
jaha, mycket att hålla reda på och tänka på, jag har på ytterväggarna liggande 45x45 och sen stående råspont, på innerväggar liggande råspont och 70 stående reglar, sen gips (13mm) innanför råsponten (17mm) har inte tänkt på plåtvinkel, och har satt upp några råspontväggar, tänkte sätta vinkeln innaför råsponten (där möjligt) sen blir det en del hörn med vinkeln utanpå råsponten ena sidan och innanför råsponent på andra sidan, och en tredje variant med vinkeln utanpå råsponten (direkt innanför gipsen alltså)

Någon som har någon åsikt/tips angående detta?

hade tänkt måla direkt på gipsen sedan, ingen mikrolit eller så alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.