Först gipsar du - sedan drar du i latexen i samband med spackling/målning..
Hörnen skall vara så stumma mot varandra som möjligt.
Exakt så som du skriver i första stycket är så vi alltid gör.

Det första huset jag gjorde så i byggde jag för 9 år sedan, och där bor min syster idag - inga spruckna hörn någonstans.. MEN - då hade vi även LP50 bakom - vet inte om ACME gör så eller ej men hörnen blir tvärstumma..

Hörnjärn köper du i närmsta bygghandel som säljer gips.!
 
Kör med latex. Efter snart tio år som målare har jag aldrig sett nåt annat. Stöt bara emot skivorna i hörnet. Latexen döljer om du får dit skivorna lite ojämnt. Glöm inte att skära gipsen i hörnena bara.
 
  • Gilla
Bossebus6141
  • Laddar…
hur menar du med skära gipsen i hörnerna?
alltså skära av fasningen så den blir rak?

då ska jag köpa dessa plåtviklar och använda latex.
stort tack för alla råd.

förresten. har ni något tips om hur man skär av gipsskivorna?
antar att bordscirkelsågen är lite väl :)
 
Skära gipsen = skurna kanter - alltså fasningen skall väck.
Antingen skär du med gipskniven eller med en särskild kantskärare (fast det kanske är lite overkill om du inte skall gipsa mycket.)
 
jens.nilsson@live.se skrev:
förresten. har ni något tips om hur man skär av gipsskivorna?
antar att bordscirkelsågen är lite väl :)
Med en Talmeter mäter och ritsar man samtidigt. Väldigt smidigt. Ju mindre bitar man har desto mer tid sparar man. När man ritsat vänder man på skivan och knäcker den. Avsluta med att skära av pappret som fortfarande är helt.

Annars använder man ju någon typ av linjal och en vanlig kniv. Finns väl också knivar speciellt avsedda för ändamålet, men smidigare än en Talmeter kan det ju knappast bli.
 
Styx skrev:
Skära gipsen = skurna kanter - alltså fasningen skall väck.
Antingen skär du med gipskniven eller med en särskild kantskärare (fast det kanske är lite overkill om du inte skall gipsa mycket.)
Håll bara koll på vart reglarna sitter så du kan dra dit skivan. Har du OSB eller liknande bakom så behöver du inte ta hänsyn till det. :D

Jag har alltid kört med latexfog i innerhörnen och det blir väldigt bra. Mitt tips är att spackla och slipa först (spackla brett). Kollar man när riktiga målare är klara så ser man väldigt lite gips efter deras spackling. Kolla gärna av med lite ljus. Slipa gärna av med en så kallad giraff.
anw_ws702vea_1.jpg

Drar du latex först och den fortfarande är våt när du ska spackla kommer fastna på spackeln som du blir irriterad över. ;)
 
MathiasS skrev:
Med en Talmeter mäter och ritsar man samtidigt. Väldigt smidigt. Ju mindre bitar man har desto mer tid sparar man. När man ritsat vänder man på skivan och knäcker den. Avsluta med att skära av pappret som fortfarande är helt.

Annars använder man ju någon typ av linjal och en vanlig kniv. Finns väl också knivar speciellt avsedda för ändamålet, men smidigare än en Talmeter kan det ju knappast bli.
För mindre bitar fungerar tumstocken och en kniv bra. För stora tar man det långa passet och kniven. Försök att göra det på något bord eller liknande så du inte gör det direkt på backen. När du har "ristat" kan du bara flytta ut skivans ristning över kanten så viker sig skivan (var med och håll i). Man skär alltså inte av den helt. Sedan skär du av pappret på baksidan mitt i. Ett vasst blat är att föredra.

OldSchool
180px-Aaknife2.jpg
 
Ja måste hålla med zupermac, ett vasst blad och plåtkniv. Kasta ut Clas O:s "4 knivar för trettio spänn" genomfönstret.
 
zupermac skrev:
För mindre bitar fungerar tumstocken och en kniv bra. För stora tar man det långa passet och kniven. Försök att göra det på något bord eller liknande så du inte gör det direkt på backen. När du har "ristat" kan du bara flytta ut skivans ristning över kanten så viker sig skivan (var med och håll i). Man skär alltså inte av den helt. Sedan skär du av pappret på baksidan mitt i. Ett vasst blat är att föredra.

OldSchool
[bild]
Tumstock, kniv och långpass är som kopparrör. Det hör till 1900talet.

;)
 
Det finns ett bra sett att skära gipsskivor, det är att använda en tex gyproc kantskärare, skär båda sidor på en gång dvs perfekta snitt varje gång!
 
En sida säger mer än tusen ord. Det finns inget bättre än att beskriva något med en bild.
Spackling
Montera spackelremsorna rätt

Nu e inte jag någon målare men jag brukar dricka kaffe och kolla på dem ibland ;).

När det gäller pappersremsa eller den där andra glasfiberremsan så verkar det inte spela så stor roll vilken man använder. Vid nybygge kan pappersremsan vara att föredra eftersom den är lite starkare (draget) i alla leder och det kan behövas i nybyggen. Är det att man slänger upp lite gips på en redan befintlig vägg (stabil) kan man använda den andra. Den är dessutom självhäftande och lite lättare att hantera. Målarna använder nästan uteslutande pappersremsan, så klart. :D
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Tumstock, kniv och långpass är som kopparrör. Det hör till 1900talet. ;)
Fungerar fortfarande. ;)
Samma kniv går till takpappen också men då får jag byta blad lite oftare.

akhagen skrev:
Ja måste hålla med zupermac, ett vasst blad och plåtkniv. Kasta ut Clas O:s "4 knivar för trettio spänn" genomfönstret.
Precis, man skär sig själv bara. Dessutom håller den här modellen bättre än de där plastgrejerna. Det finns även lyxvarianter men jag har svårt att motivera priset.
 
MathiasS skrev:
Med en Talmeter mäter och ritsar man samtidigt. Väldigt smidigt. Ju mindre bitar man har desto mer tid sparar man. När man ritsat vänder man på skivan och knäcker den.
Hur då vända skivan? Att bara kasa ut den över kanten och knäcka rakt ner funkar väl?
 
Daniel_N skrev:
Hur då vända skivan? Att bara kasa ut den över kanten och knäcka rakt ner funkar väl?
Ja det är klart det gör, det är väl det normala kanske. Jag brukar dock vända på den först, medan den sitter sitter ihop och därmed är lättare att hantera, för att sedan knäcka den "uppåt" istället. Då ligger den färdig för att bli sprättad med kniven och jag behöver inte vända på skivan när den är knäckt och vinglig att hantera.
 
MathiasS skrev:
Ja det är klart det gör, det är väl det normala kanske. Jag brukar dock vända på den först, medan den sitter sitter ihop och därmed är lättare att hantera, för att sedan knäcka den "uppåt" istället. Då ligger den färdig för att bli sprättad med kniven och jag behöver inte vända på skivan när den är knäckt och vinglig att hantera.
Aha. Jag brukar kasa ut, knäcka ner och sen skära från undersidan, kniven löper liksom automatiskt rätt i och med vinkeln där man har knäckt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.