Prövat att justera karmskruvarna på högersida och det händer inget när jag vrider den karmskruven som är högst upp så det känns som att den är dikt an mot takstol. Kanske blir att hyvla/såga/sandpapper då?

Jag skulle tro att du behöver lossa fodret från karmen för att skapa en rörelse? Gissar på att det är spikat och limmat med tanke på hur det ser ut. Så det är kanske lättast att avverka bladet trots allt.

• Gilla
sessions32
  • Laddar…
S sessions32 skrev:
Kan det vara en idé då att slipa lite på dörren med sandpapper? Det är kanske 1 mm vi pratar om.
Det är ju en ide, traditionellt hyvlade man sannolikt bort lite av dörrbladet då dörren tog i karmen.

C
Med en multisåg kan man säkert ta ur karmen utan att demontera den.
Men jag tänker att först och främst bör man plocka fram vattenpasset och ta reda på exakt vad som är fel, och sedan lossa på fodret för att se hur det ser ut. Det är ju möjligt att det räcker att justera fodret.

C cpalm skrev:
Med en multisåg kan man säkert ta ur karmen utan att demontera den.
Men jag tänker att först och främst bör man plocka fram vattenpasset och ta reda på exakt vad som är fel, och sedan lossa på fodret för att se hur det ser ut. Det är ju möjligt att det räcker att justera fodret.
Hej! Jag har tagit fram vattenpasset och som ni kan se så är sidorna inte helt i lod utan lutar lite åt samma håll. Går det att justera med karmskruv eller är det kapa toppen på dörrbladet som gäller?

• Vattenpass vid dörrkarm visar lutning; dörren tar i karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass mot dörrkarm som visar att det lutar något; fråga om justering med karmskruv eller kapa dörrbladets topp.
    Skapa konto
  • Vattenpass som visar lutning, där bubblan inte är i mitten, och texten "ovansidan" syns ovanför.
    Skapa konto
Om det går att justera med karmskruvarna beror på hur det ser ut bakom dörrfodret.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
S sessions32 skrev:
Hej! Jag har tagit fram vattenpasset och som ni kan se så är sidorna inte helt i lod utan lutar lite åt samma håll. Går det att justera med karmskruv eller är det kapa toppen på dörrbladet som gäller?
Du behöver ha ett långt pass på sidorna ett kort pass kommer inte att ge bra resultat..
Om den bara tar i toppen så kapa dörrbladet..

C
S sessions32 skrev:
Ser ut som att överstycket är rakt iallafall och att gångjärnssidan alltså är det primära problemet.
Testa att skruva där och se vad som händer.

• Gilla
sessions32
  • Laddar…
Tack ska testa. Kan tillägga att jag använt ett 60 cm långt Hultafors vattenpass

C cpalm skrev:
Ser ut som att överstycket är rakt iallafall och att gångjärnssidan alltså är det primära problemet.
Testa att skruva där och se vad som händer.
Det funkade! Nu är det 99% bra. Tack för hjälpen 😀

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.