Hej på er!
Har en innerdörr som trilskas och tar I övre hörnet på karmen oavsett hur mkt jag justerar gångjärnen. Någon som har något tips? Se bilder.
Mvh
André
Har en innerdörr som trilskas och tar I övre hörnet på karmen oavsett hur mkt jag justerar gångjärnen. Någon som har något tips? Se bilder.
Mvh
André
Tolkar jag bilden rätt att hörnet är typ 3cm för högt?
Hur ser det ut längs hela gångjärnssidan (från utsidan) när dörren är så mycket stängd som möjligt? Är det stor glipa vid nedre gångjärnet och liten glipa vid övre gångjärnet?
Är överstycket i våg?
Är karmsidorna i lod?
Är överstycket i våg?
Är karmsidorna i lod?
Har inget vattenpass i närheten men här är ett par bilder iallafall. Man kan se en glipa som är större längst ner och minimal högst upp. Vad tror ni om att prova skruva på skruven i karmen?
Det är alltså här som problemet ärS sessions32 skrev:
Eftersom höjdjusteringen på gångjärnen är i lägsta läget samt att det.är "stor" springa mellan dörrbladet & karmen vid övre gångjärnet samt minimal/ingen springa vid nedre gångjärnet så måste felet ligga i karmen.
Eventuellt går det att justera karmskruvarna så att överdelen på karmen går åt höger (mot snedtaket) samt nederdelen på karmen går åt vänster (från yttervägg).
Nackdelen med detta är att dörrbladet kommer glida så att dörren stängs.
Eventuellt går det att justera karmskruvarna så att överdelen på karmen går åt höger (mot snedtaket) samt nederdelen på karmen går åt vänster (från yttervägg).
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Tack för svar! Vilka karmskruvar ska jag justera för att uppnå bästa resultat?Demmpa skrev:
Eftersom höjdjusteringen på gångjärnen är i lägsta läget samt att det.är "stor" springa mellan dörrbladet & karmen vid övre gångjärnet samt minimal/ingen springa vid nedre gångjärnet så måste felet ligga i karmen.
Japp.J Jansson69 skrev:
Allt man inte tycker värt att köpa brukar gå att hyra i närheten via Hygglo.
https://www.hygglo.se/category/17-bygg-verktyg?search=Sänksåg