Hej på er!

Har en innerdörr som trilskas och tar I övre hörnet på karmen oavsett hur mkt jag justerar gångjärnen. Någon som har något tips? Se bilder.

Mvh
André

• Innerdörr som tar i det övre hörnet av karmen, justerat gångjärnen utan förbättring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En innerdörr som tar emot i övre hörnet på karmen, synligt slitage på dörrkarmen vid justering av gångjärn.
    Skapa konto
  • Innerdörr med gångjärn som justerats, visar problem med övre hörn av dörrkarmen.
    Skapa konto
Tolkar jag bilden rätt att hörnet är typ 3cm för högt?

Hur ser det ut längs hela gångjärnssidan (från utsidan) när dörren är så mycket stängd som möjligt? Är det stor glipa vid nedre gångjärnet och liten glipa vid övre gångjärnet?

Är överstycket i våg?
Är karmsidorna i lod?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
C
Man skulle kunna ana sig till att dörrkarmen ligger dikt an mot en takstol som kanske tryckt till den?

Har inget vattenpass i närheten men här är ett par bilder iallafall. Man kan se en glipa som är större längst ner och minimal högst upp. Vad tror ni om att prova skruva på skruven i karmen?

• Svart dörr med ojämn glipa mellan dörr och karm, större glipa längst ner, minimal högst upp.
    Skapa konto
  • Närbild på en dörrkarm med synlig glipa mellan dörr och karm, där glipan är större längst ner och mindre högst upp.
    Skapa konto
  • Närbild av dörrkarm med glipa mellan dörr och karm, större längst ner och minimal högst upp, relaterad till möjligt justering med skruv.
    Skapa konto
S sessions32 skrev:
Har inget vattenpass i närheten men här är ett par bilder iallafall. Man kan se en glipa som är större längst ner och minimal högst upp. Vad tror ni om att prova skruva på skruven i karmen?
Det är alltså här som problemet är

• Svart dörr mot en blå vägg med vita dörrkarmar. En gul markering på väggen och en strömbrytare syns intill dörren.
    Skapa konto
Eftersom höjdjusteringen på gångjärnen är i lägsta läget samt att det.är "stor" springa mellan dörrbladet & karmen vid övre gångjärnet samt minimal/ingen springa vid nedre gångjärnet så måste felet ligga i karmen.

Eventuellt går det att justera karmskruvarna så att överdelen på karmen går åt höger (mot snedtaket) samt nederdelen på karmen går åt vänster (från yttervägg).
Nackdelen med detta är att dörrbladet kommer glida så att dörren stängs.

C
Gissar, som sagt, att karmen ligger i spänn mot taket. I så fall lär det inte hjälpa att skruva på karmskruvarna.

• Gilla
sessions32 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom höjdjusteringen på gångjärnen är i lägsta läget samt att det.är "stor" springa mellan dörrbladet & karmen vid övre gångjärnet samt minimal/ingen springa vid nedre gångjärnet så måste felet ligga i karmen.

Eventuellt går det att justera karmskruvarna så att överdelen på karmen går åt höger (mot snedtaket) samt nederdelen på karmen går åt vänster (från yttervägg).
Nackdelen med detta är att dörrbladet kommer glida så att dörren stängs.
Tack för svar! Vilka karmskruvar ska jag justera för att uppnå bästa resultat?

C cpalm skrev:
Gissar, som sagt, att karmen ligger i spänn mot taket. I så fall lär det inte hjälpa att skruva på karmskruvarna.
Kan det vara en idé då att slipa lite på dörren med sandpapper? Det är kanske 1 mm vi pratar om.

J
S sessions32 skrev:
Kan det vara en idé då att slipa lite på dörren med sandpapper? Det är kanske 1 mm vi pratar om.
Det lättaste är att hänga av dörren och såga med en sänksåg med linjal/skena alternativt hyvla om du kan,sikta på att ha 2-3mm luft upptill..

Redigerat:
  • Gilla
sessions32 och 1 till
  • Laddar…
C
S sessions32 skrev:
Nähähä, nu är du inne på riktiga fullösningar. 😬
Men visst, det är ju din dörr. Klart det också funkar.
Just sandpapper låter dock extremt jobbigt när så mycket skall avverkas.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K
J Jansson69 skrev:
Det lättaste är att hänga av dörren och såga med en sänksåg med linjal/skena, sikta på att ha 2-3mm luft upptill..
Så hade jag gjort.
Du får min röst.

• Gilla
sessions32 och 1 till
  • Laddar…
J
K Kardan79 skrev:
Så hade jag gjort.
Du får min röst.
Har man inte sänksåg så låna eller hyr över en dag..

• Gilla
stefan.jakobsson och 1 till
  • Laddar…
K
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.