Hej!

Innerdörren till mitt badrum har slagit sig och man behöver rejält med kraft för att den ska stänga. Den är egensnickrad av tidigare ägare och enkelt uppbyggd av en ram av reglar med en träfiberskiva utanpå. Så att den slagit sig förvånar mig inte.

Jag tänker nu byta ut den.

Jag har fastnat för Swedoor Tradition som är en massiv innerdörr av furu. Jag har fastnat för den då jag kommer behöva göra den ca 3-4cm kortare för att den ska få plats då den gamla dörren ej följde standardmått. En obehandlad massiv dörr som jag sedan målar inbillar jag mig skulle ge bäst resultat.

Jag är dock fundersam om det finns risk att en massiv furudörr också kommer slå sig med tiden om den sitter till badrummet som ibland är lite fuktigare? Eller är det bara ett problem som uppstår när mindre kunniga hemmafixare är i farten?

Om det skulle vara ett problem, finns det då någon särskild färg som kan eliminera risken?

Vore surt att stå med en till dörr som slagit sig om ett halvår…

Länk till dörren jag kikat på:
https://www.swedoor.se/produkter-sv/innerdoerrar/tradition/tradition-03

Det beror nog mest på virket den är byggd av om den slår sig eller inte. Köper du en ny dörr bör du kunna vänta dig att den inte slår sig nämnvärt. Med det sagt är inte spegeldörrar som slagit sig något ovanligt. Färg hjälper inte.

A Avemo skrev:
Det beror nog mest på virket den är byggd av om den slår sig eller inte. Köper du en ny dörr bör du kunna vänta dig att den inte slår sig nämnvärt. Med det sagt är inte spegeldörrar som slagit sig något ovanligt. Färg hjälper inte.
Som det ser ut på bilderna så verkar ramen bestå av två ihoplimmade bitar vilket borde minska risken för en skev dörr.

Vet inte om jag ska tolk ditt inlägg som om du tror att det är lugnt eller om jag ska förvänta mig problem :)

Bästa svaret

Har ingen aning om tillverkaren av våran badrumsdörr eller exakt hur gammal den är men den har nog suttit i 30-40 år utan att slå sig.

Trädörr till badrum som verkar ha varit i bruk i 30-40 år, öppnad mot ett rum med handdukshängare och klinkers på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cergod
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Har ingen aning om tillverkaren av våran badrumsdörr eller exakt hur gammal den är men den har nog suttit i 30-40 år utan att slå sig.

[bild]
Tack, klockrent svar med bild och allt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.