Hej! Jag ska lägga nytt golv i hall och kök och funderar starkt på att köra på massivt trägolv. En lokal byggvarubutik säljer massivt obehandlat furugolv från Moelven, 20 mm. Min fundering är om man behöver behandla golvet med ex hårdvaxolja eller om man enbart kan köra på med såpskurning med linoljesåpa? Fördelar & nackdelar med respektive tillvägagångssätt?
Vill gärna att golvet ska ha behålla ett varmt utseende men ej gulna med tiden.

En tilläggsfråga, är det osmart att ha massivt trägolv i just hall och kök där det kan uppstå vattenstänk m.m? Eventuella lösningar på ovanstående om man ej vill lägga klinker i utsatta områden? Har ett litet barn med allt vad det innebär ☺️

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag har obehandlat grangolv som endast såpskuras. Det bör såpas relativt frekvent de första åren, därefter vattentvättas golven och såpas kanske 4 ggr/året. Gran blir ljusare än furu som gärna mörknar. Furu är hårdare än gran som "reparerar" skador lättare med vatten. Bägge typer är känsliga för fett/rödvin etc. Hårdvax skyddar till viss del men slits och måste ombehandlas då och då och det är jobbigare än med golv som bara såpskurats.

Detta är min erfarenhet efter 20 år. Kanske någon härinne har erfarenhet av furu.

20 mm tycker jag verkar i tunnaste laget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.