yxis skrev:
Om man vill klara sig från stora huvudsäkringar så kanske (eller kanske inte?) man kan fejka hög strömtålighet med roterande omformare med rejält svänghjul :)
Exakt så har man testat ställverkskomponenter på Chalmers. Jag bevittnade ett kortslutningstest, jag har för mig att strömmen var ca 200 000 A. Ställverkskomponenten exploderade och blev underkänd.

yxis skrev:
Om man vill klara sig från stora huvudsäkringar så kanske (eller kanske inte?) man kan fejka hög strömtålighet med roterande omformare med rejält svänghjul :)
Eller ett bilbatteri kanske? Ger sådär 1,5 kA vid kortis. Fast det är DC, förstås.

Mikael_L
GK100 skrev:
Vilka fabrikat vill du testa, och hur hårt?
Vi kan ju matta ut dem vid realistiska påkänningar som kan uppträda i bostäder eller "spränga" dem med rejäla strömmar för att skilja agnarna från vetet oberoende av ev påklistrade märkdata.
Betyder det här inlägget att du har möjlighet att göra sådana tester?

Det vi alla nog vill veta är hur de vanligaste fabrikaten beter sig i en "normal" installation (inte "direktinkopplade i Forsmark"), utan med kortslutningsströmmar som är realistiska... Dvs hur skiljer det sig i praktiken mellan Biltema/Malmbergs/Rutab/AEG/Garo/Hager etc...

Mikael_L
PST skrev:
Det vi alla nog vill veta är hur de vanligaste fabrikaten beter sig i en "normal" installation (inte "direktinkopplade i Forsmark"), utan med kortslutningsströmmar som är realistiska... Dvs hur skiljer det sig i praktiken mellan Biltema/Malmbergs/Rutab/AEG/Garo/Hager etc...
Ja då ska man väl testa med de effekter som diazed-huvudsäkringarna max kan släppa genom!?
T.ex. 25A glGG

Ingen som gett sig på en Legrand? Har själv haft det hemma sen 04 utan några problem samt körde med det väldigt mycket förr.

Mikael_L skrev:
Visst kan jag göra lite såna tester upp till ca: 50kA och vid varierande bryt och slutningsvinklar. Som PST nämner är det säkert lagom att kortsluta mot en last som ligger kring Zför = 100-500 mohm och kanske 30 grader induktivt för att snabba på processen lite, det borde täcka in påkänningarna för normala bostadsinstallationer. Att prova DC är inte rättvist mot byggmarknadsfabrikaten många av dem har redan genom sin konstruktion ingen chans där, det är de iofs inte heller specade för.

Har ni några förslag för tester så skriv dem här, kommer vi fram till något rimligt så kan vi köra.

Mikael_L
Ska vi skicka testexemplar till dig då?

Höghastighetsfilmas testen eller blir det "bara" att öppna och kolla inuti efteråt?

Legrand, håller väl minst Hager klass men dom flesta som häckar här känner knappat till dom. Även jag har använt Legrand i rätt stor omfattning och aldrig haft nått negativt att säga om dom, så som sagt MINST Hager klass.

b_hasse skrev:
Exakt så har man testat ställverkskomponenter på Chalmers. Jag bevittnade ett kortslutningstest, jag har för mig att strömmen var ca 200 000 A. Ställverkskomponenten exploderade och blev underkänd.
Just ja... Det påminner mig att om jag inte fattat fel så har ABB i Ludvika ett rätt fett svänghjul för deras laborationer. Det är visst placerat så att det i första hand ska åka ner i sjön ifall något går åt skogen så att det "sliter sig". Man vill helst inte att ett svänghjul med massor av energi lagrad ska börja rulla in i t.ex. ett bostadsområde... ;)

mycke_nu skrev:
Eller ett bilbatteri kanske? Ger sådär 1,5 kA vid kortis. Fast det är DC, förstås.
Förutom att det är DC så är det rätt mycket lägre spänning.

Om man vill testa med lägre spänning men AC så är det väl bara att ta lämplig svetstransformator?

Mikael_L
Ja nu ligger denna säkring här på skrivbordet sen flera veckor tillbaka.
merlin-gerin2x10A.jpg
Den börjar vara lite sugen på att få åka postbil. :D

Mikael_L skrev:
Ska vi skicka testexemplar till dig då?

Höghastighetsfilmas testen eller blir det "bara" att öppna och kolla inuti efteråt?
GK100 skrev:
Visst kan jag göra lite såna tester upp till ca: 50kA och vid varierande bryt och slutningsvinklar. Som PST nämner är det säkert lagom att kortsluta mot en last som ligger kring Zför = 100-500 mohm och kanske 30 grader induktivt för att snabba på processen lite, det borde täcka in påkänningarna för normala bostadsinstallationer. Att prova DC är inte rättvist mot byggmarknadsfabrikaten många av dem har redan genom sin konstruktion ingen chans där, det är de iofs inte heller specade för.

Har ni några förslag för tester så skriv dem här, kommer vi fram till något rimligt så kan vi köra.
Mikael_L skrev:
GK100 skrev:
Vilka fabrikat vill du testa, och hur hårt?
Vi kan ju matta ut dem vid realistiska påkänningar som kan uppträda i bostäder eller "spränga" dem med rejäla strömmar för att skilja agnarna från vetet oberoende av ev påklistrade märkdata.

Redigerat:
Det är en mycket bra dvärg du har där Mikael, lite synd att den är 2-polig kanske inte så stort användningsområde vid hemmabruk då. Den kan få slippa postens hantering, jag har gott om kusiner till den som kan få gå genom skärselden.

Jag har som sagt samlat på mig lite fler och lite ovanligare märken nu tillsammans med de mer kända och ofta här omnämnda. Så ett tjugotal olika ska få gå genom byggahustestet, det gäller bara att passa på när man känner sig manad och det finns lite tid till det. Om inget oförutsett inträffar kommer resultat i denna tråd nån gång innan senhösten. (Ska försöka passa på att intressera det uppväxande elsläktet för övningen också):)

• Gilla
sorneborg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja, jag har ju några st 2-poliga över här hemma (helt nya och oanvända).
Och som du skriver är det svårt att finna användningsområdet, så jag tänkte att jag rätt lätt kunde avvara en. :)

Jag la ut några sådana här dvärgar på tradera, men då en gick för en tjuga eller något sånt, så ruttnade jag, inte ids jag åka och posta paket för de pengarna. :)

Då är det mycket roligare att öppna och kolla hur den ser ut inne, eller bränna upp den med en miljon megaampere. :cool:

Pilla bort armen mellan båda halvorna och budgetkör den som om det vore två enpoliga. Den kommer fortfarande lösa ut tvåpoligt men jag är rätt säker på att du kan slå på en halva i taget. Antagligen oftast en bättre idé än riktig budgetkörning.

Men annars kanske du borde försöka sälja av dem på nån norsk site?

Mikael_L
Ähh, jag har redan många fler säkringar i centralen än vad jag behöver. Så jag har ingen större lust att börja med några osnygga lösningar. :)
Jag byter gärna 5 sådana här normsäkringar mot en norm-monterad elmätare. ;) Dom tar väl ungefär lika mycket plats. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.