Mikael_L
Jag har tagit en bild på några som jag samlat på mig och gärna donerar.
automater.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är Garo C10, MLine C10A, Merlin Gerin Multi9, C10 (men tvåpolig, bryter nollan också), MLine C16, Merlin Gerin riktig tvåpolig C10.

Alla oanvända utom 16A M-line, som kanske därför ev kan utgå, både aningens använd, samt 16A.
(Men den är ytterst blygsamt använd, bara för en tillfällig matning under en kort byggnadsperiod).

Skulle test ske så köper och skickar jag hemskt gärna en malmbergs också. Ty jag funderar lite på att sätta en sådan 3xD16 i min garagecentral. Detta för att Hager m.fl. är så otroligt svinigt dyra på D-karaktäristik-säkringar.
Jag tjackar nog gärna och skänker en Biltema också, då det är ett typsikt märke att gnälla på.
Och nog kan jag troligen stjäla en Hager C10 från arbetsgivaren också, utan att det märks. ;)

Värdet att testa och kolla en Malmbergs C10 för att få en uppfattning om 3pol D16 kan ju diskuteras. Det är väl inte ens säkert att dessa två tillverkas ens på samma kontinent. ;)

Ungefär samma värde kan diskuteras över att testa och kolla alla Biltema, GDS, Malmbergs, osv. Då man nog aldrig vet om det är från samma tillverkare ett år senare. ;)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Bilderna är borta av någon anledning ... :(

GK100 skrev:
Några fler exemplar, vänster bild efter delning höger med uppvikt släckdel.
Samtliga C10A 10kA utom Siemens som är 6kA.

Fabrikat GDS, snarlik andra kinaimporter som Malmbergs odyl.
[bild] [bild]
Lägg märke till det otroligt lilla brytavståndet, det i kombination med den rappliga plastmekanismen med många små delar och fjädrar bådar inte gott. Släckdelen hålls samman ganska torftigt med pertinaxplattor, ett haveri där kan lätt ge överledning även vid frånslagen brytare. Utrymmet in mot släckkammaren från brytaren är också klent och trångt, stor möjlighet att man skadar delarna ovan brytaren vid kraftig kortis. Dålig passning i klykan som utgör själva kontakten, lätt för dålig kontakt. Värst med denna är att ett enkelt fel i mekanismen kan göra att friutlösningen felar.

Fabrikat Hager.
[bild] [bild]
Korrekt kontaktavstånd med bra kontaktytor. Mekanismen ganska robust och dessutom känslig så att den funkar enligt fail to safety. Det har skett på den på bilden som likt två till av samma typ skadas av kraftiga toppströmmar från PC nätdon, medelströmmen låg, en liten fjäder tröttas ut och sen blir mekanismen otillförlitlig, dock helt ofarligt säkerhetsmässigt. Släckdelen robust och bra utrymme invid med riktig geometri.

Fabrikat Schneider.
[bild] [bild]
Bra kontakt med liten avpassad yta och bra passning. Robust mekanism dock helt i plast, behöver ju inte vara någon nackdel trots allt. Släckdelen stabilt uppstagad och placering och utrymme vad man kan vänta sig av denna tillverkare. Denna serien är avsedd för bostads, och lättare installationer och av god kvalitet för det. Detta är före detta MG som även har produkter för anläggningar med risk för större påfrestningar.

Fabrikat Siemens.
[bild] [bild]
Mycket stort kontaktavstånd, dessutom så placerat att de drivs isär av strömkrafterna även om fjädermekanismen havererat, med korrekt försilvrad kontaktpunkt som självrensar i sidled vid slutning. Lägg märke till brytkammarens täckning med avpassat metallinlägg i kontakt med kopparskenan för ena polen, ger optimal fältstyrning för att båsa ljusbågen rätt. Släckdel med avpassad utformning av slitsen och även förstärkningar i halvorna för säker fixering. Mekanismen med få enkla rörliga delar och drivna av endast en kraftig vridfjäder, dessutom i samma kopparchassie som utlösardelen. Termiska utlösaren försedd med kompensationslindning, och två justerskruvar så att även magnetutlösaren kan kalibreras, i detta fall 8 x In då behöver inte normen vara så svajig som 5-10 x In.
Man får ge konstruktörerna av denna en eloge då alla känsliga delar ligger skyddade till vänster och upptill, bryt och släckdel optimalt utformade och placerade höger och nertill.

Tillverkaren anser inte att denna uppfyller kraven för arbetsfrånskiljning, något som inte GDS ovan tvekar på att ange. Dessutom var den en tid endast 4.5kA senare sattes 6kA.
Mest komiskt är att man utan mycket om och men köper den för ca: 15:- långt mindre än GDS på byggvaruhusen, endast elmicklarnas prispolitik gör att såna öht förekommer. De tre sistnämnda ovan borde vara normgivande för vad man vill ha in i sin installation.

Mikael_L skrev:
Jag har tagit en bild på några som jag samlat på mig och gärna donerar.
[bild]

Det är Garo C10, MLine C10A, Merlin Gerin Multi9, C10 (men tvåpolig, bryter nollan också), MLine C16, Merlin Gerin riktig tvåpolig C10.

Alla oanvända utom 16A M-line, som kanske därför ev kan utgå, både aningens använd, samt 16A.
(Men den är ytterst blygsamt använd, bara för en tillfällig matning under en kort byggnadsperiod).

Skulle test ske så köper och skickar jag hemskt gärna en malmbergs också. Ty jag funderar lite på att sätta en sådan 3xD16 i min garagecentral. Detta för att Hager m.fl. är så otroligt svinigt dyra på D-karaktäristik-säkringar.
Jag tjackar nog gärna och skänker en Biltema också, då det är ett typsikt märke att gnälla på.
Och nog kan jag troligen stjäla en Hager C10 från arbetsgivaren också, utan att det märks. ;)

Värdet att testa och kolla en Malmbergs C10 för att få en uppfattning om 3pol D16 kan ju diskuteras. Det är väl inte ens säkert att dessa två tillverkas ens på samma kontinent. ;)

Ungefär samma värde kan diskuteras över att testa och kolla alla Biltema, GDS, Malmbergs, osv. Då man nog aldrig vet om det är från samma tillverkare ett år senare. ;)
Alla de fabrikaten ingår redan i testfältet, och vi får byta "Skulle test ske..." till test pågår. Ett första steg är avklarat, allt sker i välordning och utan stress. :)

Det som är gjort hittills är en uppmätning av kontakternas övergångsmotstånd före påkänning, detta är mätt med en mikroOhm-meter och efter några mekaniska manövrer. Därefter är ett normtest avseende utlösning vid överlast gjort, tänkte det kunde vara intressant att se om de påverkats efter ungefär halvlek i de styggare testerna som ska följa.

Har ni några ideer kring proven så är det bara att komma med synpunkter, och fram till mitten av mars ska de vara klara hade jag tänkt.

• Gilla
123abc och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
En sådan här dvärg är det som jag funderar på att köpa:
https://www.malmbergs.com/frmProductList_new.aspx?family=X&group=2103
(För svetsen i garaget tenderar att lösa C16, så det är anledningen.)

Finns ej som enpolig, så jag kan inte köpa och skicka någon enpolig för test. Sen får jag nog punga ut med minst 150 spänn för en sådan så det tar emot något litet.
(Men samtidigt, ödar du timtals med tid för detta test så ska jag inte vara gnidig! ;))
Men jag kan tjacka en enpolig C10 av samma serie och skicka, om det skulle vara OK för dig.

Mikael_L
GK100 skrev:
Alla de fabrikaten ingår redan i testfältet, och vi får byta "Skulle test ske..." till test pågår. Ett första steg är avklarat, allt sker i välordning och utan stress. :)
:thumbup:

Det som är gjort hittills är en uppmätning av kontakternas övergångsmotstånd före påkänning, detta är mätt med en mikroOhm-meter och efter några mekaniska manövrer.
En bra idé. Dock svårt att utföra rent praktiskt så det är samma sak man mäter varje gång.
Hur har du gjort? , anslutit en grov kopparkabelstump på hissklämmorna som du mäter mot?
Momentdragit hissklämmorna isåfall.
Som sagt, mycket svårt att veta vad man egentligen mäter.
Kanske montera och mäta säg 10 eller ännu fler ggr, ta bort uteliggare och sen ta medelvärdet ...kanske ?

Vad har du fått för resistanser typiskt?
Och har det varierat mycket, eller endast litet vid en förnyad mätning?

Jag tror att det är väldigt intressant att kolla resistansen, och resistansförändringen. Men jag har själv alltid upplevt det som svårt att mäta mycket låga resistanser korrekt, även med tillgång till milliohmmeter med fyrpolsmätning.

Därefter är ett normtest avseende utlösning vid överlast gjort, tänkte det kunde vara intressant att se om de påverkats efter ungefär halvlek i de styggare testerna som ska följa.
Bra tänkt! :thumbup:

Har ni några ideer kring proven så är det bara att komma med synpunkter, och fram till mitten av mars ska de vara klara hade jag tänkt.
Såhär på rak arm så har jag inget just nu att tillföra, men jag ska grunna lite. :)

Mikael_L
GK100 skrev:
Därefter är ett normtest avseende utlösning vid överlast gjort, tänkte det kunde vara intressant att se om de påverkats efter ungefär halvlek i de styggare testerna som ska följa.
Bara lite nyfiken, kollade du både In*1.13 >1h samt In*1.45 < 1h ?

Testar du även den elektromekaniska utlösning map tider och strömmar?

Mikael_L skrev:
En bra idé. Dock svårt att utföra rent praktiskt så det är samma sak man mäter varje gång.
Hur har du gjort? , anslutit en grov kopparkabelstump på hissklämmorna som du mäter mot?
Momentdragit hissklämmorna isåfall.
Som sagt, mycket svårt att veta vad man egentligen mäter.
Kanske montera och mäta säg 10 eller ännu fler ggr, ta bort uteliggare och sen ta medelvärdet ...kanske ?

Vad har du fått för resistanser typiskt?
Och har det varierat mycket, eller endast litet vid en förnyad mätning?

Jag tror att det är väldigt intressant att kolla resistansen, och resistansförändringen. Men jag har själv alltid upplevt det som svårt att mäta mycket låga resistanser korrekt, även med tillgång till milliohmmeter med fyrpolsmätning.
Lite oegentligt att kalla det kontakternas övergångsmotstånd, låt oss kalla det motstånd i apparatens huvudströmbana med kontakten i normalt slutet läge, Det ligger ju några punktsvetsade förbindningar där mellan tex magnetutlösaren, bimetallen, flexibla ledaren osv samt motstånden i ingående delar så att komma åt själva kontakten utan att göra ingrepp är inte möjligt. Däremot får vi vid senare jämförelser huvudparten av skillnad just i kontakten och kan utvärdera lite från det.

Det är mätt med en utrustning avsedd att mäta poler i stora brytare som har god prestanda och lätt löser upp uOhm. Håller vi oss bara till den kompletta dvärgen vettigt ansluten är det ganska enkelt att få bra repeterbara mätetal vid fyrpolsmätning. Man kan komma till vettigt med spänningsmätningen mot själva chassiet, skenan i dvärgen och kommer från själva anslutningens brister vid olika tillfällen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Bara lite nyfiken, kollade du både In*1.13 >1h samt In*1.45 < 1h ?

Testar du även den elektromekaniska utlösning map tider och strömmar?
Som sagt lite av ett normtest i överlastområdet precis som du antar, den elektromagnetiska utlösaren hoppar vi över det för lite för långt om det ska bli bra testat med data som betyder något för jämförelser. Någon begränsning får vi väl ha på ett konsumentforum där inte ens elinstallationer ska få diskuteras enligt vissa. :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
När jag vittjade testdata i riggen under veckan kom en tidig avvikare i dagen. Jag tänkte testa utlösning i överströmsområdet efter var hundrade kortslutningstest och när nu alla gått antalet var det dags för detta. Efter test var denna kvar i outlöst tillstånd så ingen mening att ens kolla tider och strömmar, istället sattes den i prov 2xIn men den löste inte ens vid 32 A i > 3h.

En kusin till den en C 10 A får ersätta i startfältet och kanske kan lite försvara GDS-hedern, vi får se. Kanske ska man se dessa som förbrukade redan efter hundra utlösningar vid någorlunda tuffa men ändå realistiska påkänningar. Funderar på att fortsätta med Ik runt 1 kA istället inte många som i bostäder kommer utsättas för ens det.

GDS_1.jpg
Skapa konto

• Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Som lite motvikt till GDS kommer denna budgetvariant från MG aka Schneider väl till pass. Vid samma prov i överlastområdet får man i princip använda sekundvisaren för att skilja tiderna mellan gångerna, ligger väl inom minuten och vid vettigt låga bra värden.

Ett litet observandum är förlusteffekten i dem vid 1.45xIn för MG ligger den på ca: 7 W och GDS ca: 13 W båda typ C10. Nu har jag ingen anledning misstro även de enklare varianterna av MG men detta exemplaret är riktigt bra.

MG_1.jpg
Skapa konto

Riktigt illa att GDS går sönder åt "fel håll".

• Gilla
Poontus och 3 till
  • Laddar…
Tre ganska typiska kinadvärgar, BT och GDS är väldigt lika utvändigt dock lite olika märkta prestandamässigt, blir intressant att se om de är identiska även inuti. Chint är ett relativt vettigt fabrikat som nog tillverkas under likartade former över tid, har klarat sig bra hittills i det lilla testet.

BT-exemplaret utmärkte sig under etapp två genom att ge ifrån sig heta, ganska energirika metallsprut ihop med extra gnistbildning. Inget bra om man inte har helt täckt bakom centralen som det iofs ska vara men i många fall inte är. Upptäcktes genom att den avvek för mycket i bryttid och riggen stoppar den, när jag startade om blev det lite bengalisk eld ett par gånger men den får hänga med vidare.

3.jpg
Skapa konto

• Gilla
Poontus och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 skrev:
BT-exemplaret utmärkte sig under etapp två genom att ge ifrån sig heta, ganska energirika metallsprut ihop med extra gnistbildning. Inget bra om man inte har helt täckt bakom centralen som det iofs ska vara men i många fall inte är. Upptäcktes genom att den avvek för mycket i bryttid och riggen stoppar den, när jag startade om blev det lite bengalisk eld ett par gånger men den får hänga med vidare.
:eek: :x :confused:

:thumbup:

Måste få fråga, du sitter väl inte hemma i garaget och tar ut 32 A / 230 V i tre timmar? :cool:

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.