647 läst ·
2 svar
647 läst
2 svar
Innebandyplan på garagetak?
Hej,
Vi har ett hus i suterräng, med ett garage längst ner mot gatan. Det betyder att när vi kliver ut ur ytterdörren så hamnar vi på garagetaket som är en relativt stor yta som vi inte har mycket nytta av.
Garaget är byggt i betong. På taket ligger ett lager grus och sand och ovanpå det sjöstensplattor. Ovanpå det i sin tur har förra ägaren lagt trall över hela ytan. Det känns inte helt klokt då det känns som att fukt stängs inne mot betongtaket.
Skulle det kunna vara en lösning att lägga kallasfalt över hela ytan, och sedan golvplattor i hårdplast ovanpå det (typ dessa https://www.bauhaus.se/golvplatta-bergo-xl-stone-grey-1m) så ungarna kan spela innebandy på? Vatten kan bli lite av ett problem när det inte har någonstans att ta vägen.
Vi har ett hus i suterräng, med ett garage längst ner mot gatan. Det betyder att när vi kliver ut ur ytterdörren så hamnar vi på garagetaket som är en relativt stor yta som vi inte har mycket nytta av.
Garaget är byggt i betong. På taket ligger ett lager grus och sand och ovanpå det sjöstensplattor. Ovanpå det i sin tur har förra ägaren lagt trall över hela ytan. Det känns inte helt klokt då det känns som att fukt stängs inne mot betongtaket.
Skulle det kunna vara en lösning att lägga kallasfalt över hela ytan, och sedan golvplattor i hårdplast ovanpå det (typ dessa https://www.bauhaus.se/golvplatta-bergo-xl-stone-grey-1m) så ungarna kan spela innebandy på? Vatten kan bli lite av ett problem när det inte har någonstans att ta vägen.
Vart tar vattnet vägen idag eller tänkte du lösa avvattning i samband med arbetet?
I dag ”försvinner” vattnet under trallen, alltså gissar jag att det mesta binds av gruset och sanden. Hänger hängrännor runt, men hamnar relativt lite vatten där.
Frågan är ju om det är hyfsad lutning på själva taket, men att lutningen ”rätas upp” av trallen ovanpå. I så fall kan det ju bli lite dåliga förutsättningar för innebandy…
Frågan är ju om det är hyfsad lutning på själva taket, men att lutningen ”rätas upp” av trallen ovanpå. I så fall kan det ju bli lite dåliga förutsättningar för innebandy…
Klicka här för att svara