Rrrrr skrev:
På vanliga "volym-artiklar" så ligger elbutik.se bara några kronor över inköpspriset för en mindre elinstallationsfirma (vissa gånger t.o.m billigare).

Större elfirmor (rikstäckande koncerner) har säkert lite bättre pris dock
Inte Bravida som vi sett i en annan tråd ;)

Men häromåret när jag skulle handla Elko prylar. Några envägsuttag och ca 10 brytare. Då visade dte sig att Jula låg 5 -10 kr under priset hos elbutik.se på de flesta prylarna jag skulle ha. Jag blev klart förvånad. Och CO hade börjat sälja Elko i 5 pack som var ännu billigare.

Jo, allt handlar ju om inköpsmängder och om det handlas direkt från fabrikant eller genom någon grossist som också vill ha ett par kronor.

Patrik_Hed skrev:
Det har jag aldrig reflekterat över, men det är det givetvis.

//Patrik
Misstänkte det... Annars hade ni haft grymma rabatter :)

Moel har kampanjpris just nu på 47,50 (exkl. moms)

Intressant tråd!
Jag är nyfiken på vad elektriker och detaljister betalar för att köpa vägguttag Elko Plus.
Jag tänker på den slimmade varianten, alu-färgade, 2-vägs.

http://www.elbutik.se/product.html/elko-plus-vagguttag-2-vags?category_id=476

Kostar 199kr inkl moms här, artnr 1848286.
Men då vet jag iof inte om det är helt komplett eller om man behöver köpa till något mer?

Det är ett ganska hyfsat pris. Tänk på att uttaget kräver 1½-dosa, vid standarddosa behövs förhöjningsram också.

snaggletooth skrev:
Det är ett ganska hyfsat pris. Tänk på att uttaget kräver 1½-dosa, vid standarddosa behövs förhöjningsram också.
Jag förstår inte. Om jag köper den artikeln som jag länkade till, vad exakt behöver jag köpa till menar du?

Det står i texten i din länk:

"Till vägguttaget används en oval specialdosa (1420312 ) "

Det är en sån här dosa:
http://www.elbutik.se/product.html/product.html?product_id=126335&category_id=1956&search_page=

Elbutik verkar inte ha Elkos vanliga dosor så det går inte att jämföra med en vanlig Elko dosa men denna ovala är säkert några kronor dyrare. Jämför med Eljos VP-2 enkel är den ju dock inte särskillt mycket dyrare.

Pga det minimala utbyggnadsmåttet från vägg räknat kräver det där uttaget en större dosa för att rymma uttagets innandöme

För att kunna göra ett ovalt hål i skivan så krävs även en speciell borrmall som finns på samma sida som dosan

Rikard Ågren skrev:
Det står i texten i din länk:

"Till vägguttaget används en oval specialdosa (1420312 ) "

Det är en sån här dosa:
[länk]

Elbutik verkar inte ha Elkos vanliga dosor så det går inte att jämföra med en vanlig Elko dosa men denna ovala är säkert några kronor dyrare. Jämför med Eljos VP-2 enkel är den ju dock inte särskillt mycket dyrare.

Pga det minimala utbyggnadsmåttet från vägg räknat kräver det där uttaget en större dosa för att rymma uttagets innandöme
Okej, slutsatsen vi drar är för ett sådant 2-vägsuttag så behöver jag betala 199kr för själva uttaget och ytterligare 35 kr per 2-vägsuttag för en dosa?

Inte nog med det så behöver jag en borrmall för 33kr ytterligare, men av den behöver jag bara en oavsett hur många uttag jag köper?

Ett annat sätt är att sätta två enkeluttag med en dubbelram i en dubbeldosa. Det blir ju inte exakt samma, men om huvudsyftet är att få ett väldigt lågt vägguttag så funkar det.

Den lösningen tar betydligt mer "väggyta" i anspråk

Du klarar dig med en borrmall savio

Rikard Ågren skrev:
Du klarar dig med en borrmall savio
Bra!
Det innebär att första 2-vägsuttaget kostar mig på elbutik.se 199+35+33 = 267kr
Andra och de efterföljande 2-vägsuttagen kostar mig 199+35 = 234kr styck

Då åter till huvudfrågan, vad kostar det en elektriker, butik m.m. att köpa in dessa?

Menar du var det kommer kosta dig att låta en elektriker köpa detta?

Du gör nog bäst isåfall att ta in en offert från några olika på vad det kommer att kosta, totalt material/arbete osv..

Eljo trend trapp: 52,80:- ink moms.
Gäller bara vid köp av 50st dock (59,60:- vid 5-pack).
eldirekt.se

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.