Moderator
· Stockholm
· 58 007 inlägg
Det beror ju helt på vad det är för trådar du har där. Men om vi gissar att de svarta med röd ände går till slingan. Och att brun och blå är fas och nolla i matningen från elcentralen. Då ser det korrekt ut, så långt. Men finns det ingen skyddsjord till slingan?
Man skall enligt installationsanvisningen (iallafall för de kablar jag läst om) isolations mäta även efter ingjutning. Kabeln kan ha skadats under gjutningen.
Och så måste det finnas en jordfelsbrytare.
Man skall enligt installationsanvisningen (iallafall för de kablar jag läst om) isolations mäta även efter ingjutning. Kabeln kan ha skadats under gjutningen.
Och så måste det finnas en jordfelsbrytare.
Redigerat:
Blå är nolla, brun är L1, de 2 svarta med röd kabelsko kommer ifrån slingan, de tunna kommer ifrån termostaten.H hempularen skrev:Det beror ju helt på vad det är för trådar du har där. Men om vi gissar att de svarta med röd ände går till slingan. Och att brun och blå är fas och nolla i matningen från elcentralen. Då ser det korrekt ut, så långt. Men finns det ingen skyddsjord till slingan?
Och så måste dte finnas en jordfelsbrytare.
Jorden från golvvärmen är kopplad till jordslingan i huset.
Jordfelsbrytare finns och installerades och testades av elektriker.
Mvh Sebastian
Moderator
· Stockholm
· 58 007 inlägg
Som sagt då återstår troligen att man skall isolationstesta slingan även efter ingjutning. Men kolla vad som står i installationsanvisningen för det fabrikat du har.
Klicka här för att svara