113 läst ·
8 svar
113 läst
8 svar
Värmepanna som lagt av
Hej! Har ett hus som är 20år gammalt och nu har värmepannan lagt av. Vi har vattenburen golvvärme förutom varmvatten.
Jag ville sätta in en luft/vatten värmepump. Då sa företaget som dömt ut nuvarande värmepannan att det kom att öka kostnaden med 100-150 000kr beroende på att man måste bygga om ventilationen. Då blir man lite fundersam om det verkligen kan stämma.
Någon som har erfarenhet av detta?
Jag ville sätta in en luft/vatten värmepump. Då sa företaget som dömt ut nuvarande värmepannan att det kom att öka kostnaden med 100-150 000kr beroende på att man måste bygga om ventilationen. Då blir man lite fundersam om det verkligen kan stämma.
Vad för sorts panna, en ren el-panna eller en combi. Det är bara en större vattenkokare.K Kenth Svensson1 skrev:Hej! Har ett hus som är 20år gammalt och nu har värmepannan lagt av. Vi har vattenburen golvvärme förutom varmvatten.
Vet du hur mycket el i kW sm den förbrukat på en vintermånad.
Dom siffrorna som nämns, kan man köpa många kW för. Det tar många år att få hem återbäringen.
Det med luft/vatten är även den en stor vattenkokare.
Det är en ren elpanna. Det jag ifrågasatte var varför man skulle bygga om ventilationen
Ventilation är ju bara hål i väggen. Från pannan finns återvinning från tre ställen i huset
När vi konverterar frånluftspump som du verkar ha till en luftvattenvärmepump så monterar vi en fläkt bara för ventilationen för att bibehålla ventilationen.K Kenth Svensson1 skrev:
Sen har nibe en lösning för båda. Men brukar inte vara så prisvärt att installera eftersom det blir så lång återbetalningstid vad jag hört.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är en ren elpanna med återvinning från tre ställen i husetB Busten skrev:
Fabriikat och modell på pannan är inte fel att veta.K Kenth Svensson1 skrev:
Sen det med venten, fungerar det nu, sä varför bygga om. Kanske du har fått förslag på en som ska
återvinna från frånluften och då kostar det många tusenlappar och sm följdsjukdom, obyggnad av
venten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden