Har en taklampa som är ojordad (bara två kablar, nollan o fasen). Proppen (stickkontakten) jag har som jag köpte är jordad och uttaget är jordat.
Min fråga är om det är okej att koppla in den ojordade lampan i den jordade proppen och sen in i det jordade uttaget?

• Hand håller en ojordad elkabel från en taklampa med två avskalade slutar för nollan och fasen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en jordad stickkontakt med två ingångar och en outnyttjad jordanslutning.
    Skapa konto
  • Vit jordad väggkontakt på en strukturerad grå vägg, med fråga om att koppla in ojordad lampa.
    Skapa konto
Sannolikt är lampan dubbelisolerad (dubbelkvadratsymbol) och byggd av plast. Då ska och kan den ej jordas.

• Gilla
Skogsrebellen
  • Laddar…
Ja den verkar vara dubbelisolerad. Så med andra ord är det inga problem med att koppla in den som jag tänkt... Med jordad propp och i ett jordat uttag?

• Etikett på en ljuskrona med tekniska specifikationer, indikerar dubbelisolering, CE-märkning, tillverkad i Litauen.
    Skapa konto
Svar nej.
Håll koll på hur lång avskalning du gör på ledarna. Det du visar på din bild är på tok för långt.
.

E etompau skrev:
Svar nej.
Håll koll på hur lång avskalning du gör på ledarna. Det du visar på din bild är på tok för långt.
.
"Svar nej" som att det inte funkar att koppla in den? Avskalningen är sen ett gammalt uttag (inte jag som gjort det) kommer klippa o skala kortare

S Skogsrebellen skrev:
"Svar nej" som att det inte funkar att koppla in den? Avskalningen är sen ett gammalt uttag (inte jag som gjort det) kommer klippa o skala kortare
Det är inga problem att koppla in en dubbelisolerad lamparmatur i plast med en jordad kontakt i ett jordat lamputtag,
Jordfunktionen fyller i denna situation ingen funktion öht, då plastkåpan ger ett extra skydd mot beröring och kan ej bli strömförande.

• Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
J
Började skriva svar, men etampau hann före :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.