ClasseClas
Aha, då förstår jag. Den nya ringklockan funkar inte med DC-drift (batterimatning).
 
Du kan köra den gamla klockan med en ny med kamera osv.

Jag satte en Unifi G4 doorbell och kopplade den till en hederlig Friedland. Kör med två trafos, en för knappen och en för klockan och ett relä som knappen styr så klockan får sina 8V som den vill ha.
 
  • Gilla
KJN183 och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Du kan köra den gamla klockan med en ny med kamera osv.

Jag satte en Unifi G4 doorbell och kopplade den till en hederlig Friedland. Kör med två trafos, en för knappen och en för klockan och ett relä som knappen styr så klockan får sina 8V som den vill ha.
Hänger inte helt med men det lät ju lockande. Kommer dock sätta en poe dome i takfoten. Ska bara komma till skott med borren :-)
 
O olofh skrev:
Äsch. Traffon är ju precis för stor för att gå ner i typ en pungdosa. Hur fn gömmer man den? Nu måste jag nästan upp på vinden eller något. Suck
Jag gjorde detta nyss i min utbyggnad. Min elektriker tyckte jag skulle montera en glesbox i installationsskiktet. Klocka och trafo sitter skruvlimmad i glesboxen. Sedan kommer en snyggare träplakett med hål i, för att få lite luftombyte.

För dig så skulle du, om det ens är aktuellt att mixtra med väggen, montera in en glesbox eller mindre låda för spottar, och montera trafo i boxen samt ringklockan utanpå, på nån snygg träbit.

Min elektriker förespråkade denna lösning, men vet inte om det är helt "by the book". Det är ju bra att ha något luftombyte till trafon, men jag har svårt att tro att värmeutvecklingen ifrån ringklockstrafon skulle vara ett problem, den lastas ju ganska sällan...

Jag kan tillägga att jag har en friedland som låter gammalt, men inte ser så snygg ut. Jag har så att säga dolt montage av klockan, bara för att vara tydlig.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
O OTGI skrev:
Jag gjorde detta nyss i min utbyggnad. Min elektriker tyckte jag skulle montera en glesbox i installationsskiktet. Klocka och trafo sitter skruvlimmad i glesboxen. Sedan kommer en snyggare träplakett med hål i, för att få lite luftombyte.

För dig så skulle du, om det ens är aktuellt att mixtra med väggen, montera in en glesbox eller mindre låda för spottar, och montera trafo i boxen samt ringklockan utanpå, på nån snygg träbit.

Min elektriker förespråkade denna lösning, men vet inte om det är helt "by the book". Det är ju bra att ha något luftombyte till trafon, men jag har svårt att tro att värmeutvecklingen ifrån ringklockstrafon skulle vara ett problem, den lastas ju ganska sällan...
bra idé. Det köptes faktiskt en ek platta som klockan ska skruvas fast i. Den skulle ju kunna agera lock till en spot-låda. Får se lite vad jag har att spela med när jag öppnar väggen
 
Spännande idé! Skulle dock gjort klart med rör och dosor så det är mer flexibelt i framtiden.
Du som verkar gilla att hoppa på ny teknik.
Kanske kommer den nya tryckknappar med touchskärmar som behöver köras på el.

Körde lite likande system i min förra sommarstuga. Tyvärr pallade dom inte med åskoväder så fick gå tillbaka till vanliga brytare, var tacksam att allt fanns kvar, dosor/kablar.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.