2 568 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Inkoppling ringklocka
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Du kan köra den gamla klockan med en ny med kamera osv.
Jag satte en Unifi G4 doorbell och kopplade den till en hederlig Friedland. Kör med två trafos, en för knappen och en för klockan och ett relä som knappen styr så klockan får sina 8V som den vill ha.
Jag satte en Unifi G4 doorbell och kopplade den till en hederlig Friedland. Kör med två trafos, en för knappen och en för klockan och ett relä som knappen styr så klockan får sina 8V som den vill ha.
Hänger inte helt med men det lät ju lockande. Kommer dock sätta en poe dome i takfoten. Ska bara komma till skott med borrenR Robert-san01 skrev:
Jag gjorde detta nyss i min utbyggnad. Min elektriker tyckte jag skulle montera en glesbox i installationsskiktet. Klocka och trafo sitter skruvlimmad i glesboxen. Sedan kommer en snyggare träplakett med hål i, för att få lite luftombyte.O olofh skrev:
För dig så skulle du, om det ens är aktuellt att mixtra med väggen, montera in en glesbox eller mindre låda för spottar, och montera trafo i boxen samt ringklockan utanpå, på nån snygg träbit.
Min elektriker förespråkade denna lösning, men vet inte om det är helt "by the book". Det är ju bra att ha något luftombyte till trafon, men jag har svårt att tro att värmeutvecklingen ifrån ringklockstrafon skulle vara ett problem, den lastas ju ganska sällan...
Jag kan tillägga att jag har en friedland som låter gammalt, men inte ser så snygg ut. Jag har så att säga dolt montage av klockan, bara för att vara tydlig.
bra idé. Det köptes faktiskt en ek platta som klockan ska skruvas fast i. Den skulle ju kunna agera lock till en spot-låda. Får se lite vad jag har att spela med när jag öppnar väggenO OTGI skrev:Jag gjorde detta nyss i min utbyggnad. Min elektriker tyckte jag skulle montera en glesbox i installationsskiktet. Klocka och trafo sitter skruvlimmad i glesboxen. Sedan kommer en snyggare träplakett med hål i, för att få lite luftombyte.
För dig så skulle du, om det ens är aktuellt att mixtra med väggen, montera in en glesbox eller mindre låda för spottar, och montera trafo i boxen samt ringklockan utanpå, på nån snygg träbit.
Min elektriker förespråkade denna lösning, men vet inte om det är helt "by the book". Det är ju bra att ha något luftombyte till trafon, men jag har svårt att tro att värmeutvecklingen ifrån ringklockstrafon skulle vara ett problem, den lastas ju ganska sällan...
Spännande idé! Skulle dock gjort klart med rör och dosor så det är mer flexibelt i framtiden.
Du som verkar gilla att hoppa på ny teknik.
Kanske kommer den nya tryckknappar med touchskärmar som behöver köras på el.
Körde lite likande system i min förra sommarstuga. Tyvärr pallade dom inte med åskoväder så fick gå tillbaka till vanliga brytare, var tacksam att allt fanns kvar, dosor/kablar.
Du som verkar gilla att hoppa på ny teknik.
Kanske kommer den nya tryckknappar med touchskärmar som behöver köras på el.
Körde lite likande system i min förra sommarstuga. Tyvärr pallade dom inte med åskoväder så fick gå tillbaka till vanliga brytare, var tacksam att allt fanns kvar, dosor/kablar.
Klicka här för att svara