Har fått en ”gammeldags” ringklocka som ska kopplas in. Den behöver dock drivas av en traffo 220 till 8v. Den är inget konstigt att koppla in men hur drar jag sen på lågspänningssidan från traffo o tryckknapp? Är det ringknappen som sluter kretsen när man trycker på den eller hur funkar det? Har i dagsläget en 2 ledarkabel från knappen. Transformator och gammaldags ringklocka med öppet lock bredvid skiss på anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
O olofh skrev:
Är det ringknappen som sluter kretsen när man trycker på den
Helt riktigt! När knappen bredvid dörren trycks in blir 8V-kretsen sluten och ringklockan ljuder
 
Men någon + och - 12V, som du ritat, har du ju inte. Trafon lämnar 8V växelspänning och det verkar ringklockan vilja ha.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Düsseldorff
Precis en sån klocka har jag. Låter rejält kan jag säga. :D
Väggklocka monterad på blommigt tapetserad vägg med synligt klockverk och pendel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Precis en sån klocka har jag. Låter rejält kan jag säga. :D
[bild]
haha. Jag skulle helst vilja ha en sån där ”smart” klocka med kamera men blev överkörd. Har dock fått igenom kravet på dold kabeldragning så blir att såga upp väggen och dra lite tomrör
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Men någon + och - 12V, som du ritat, har du ju inte. Trafon lämnar 8V växelspänning och det verkar ringklockan vilja ha.
Tankefel hos mig men jag är med på den!
 
Äsch. Traffon är ju precis för stor för att gå ner i typ en pungdosa. Hur fn gömmer man den? Nu måste jag nästan upp på vinden eller något. Suck
 
tommib
Den där trafon är inte gjord för att monteras i en pungdosa, den monteras utanpåliggande på en vägg. Det typiska är att man har den i en klädkammare eller bredvid centralen.

Hur har du tänkt att dra 230 V till den?
 
tommib tommib skrev:
Den där trafon är inte gjord för att monteras i en pungdosa, den monteras utanpåliggande på en vägg. Det typiska är att man har den i en klädkammare eller bredvid centralen.

Hur har du tänkt att dra 230 V till den?
just nu lutar det åt att dra kabel från en kopplingsdosa och sätta den i en liten låda ovanför hatthyllan
 
tommib
Varför låda? Den trafon är gjord för att sitta direkt på vägg. Du kan säkert hitta ett undanskymt hörn att stoppa den i.

Dostrafos för 8 V är svåra att hitta.
 
tommib tommib skrev:
Varför låda? Den trafon är gjord för att sitta direkt på vägg. Du kan säkert hitta ett undanskymt hörn att stoppa den i.

Dostrafos för 8 V är svåra att hitta.
saker som nämndes var
” den matchar inte färgskalan…”
”Den är ful som stryk…”
”men det måste ju gå att lösa, kolla denna pintrest-bilden…”

nämnde jag att det inte var jag som köpte den :crysmile:

alternativ är att dra upp den på sidovinden ovanför… får fundera lite (y)
 
  • Älska
  • Haha
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
tommib
Aha, det är en sån situation.

"Jag hittade den här snygga ringklockan och säljaren sa att jag måste ha en sån här också. Nu får du lösa så att det funkar"

Känner igen det.

Om du ändå får såga upp väggen skulle du ju kunna bygga en liten gömma till den i samma veva. Trafon är som sagt godkänd för att sitta direkt på vägg så det är inga konstigheter att dra kabel till den inuti väggen. Tänk på ventilationen bara. Den måste gå att komma åt men du kan ju enkelt göra en lucka av MDF som sedan målas i samma färg som resten av rummet eller tapetseras.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Aha, det är en sån situation.

"Jag hittade den här snygga ringklockan och säljaren sa att jag måste ha en sån här också. Nu får du lösa så att det funkar"

Känner igen det.

Om du ändå får såga upp väggen skulle du ju kunna bygga en liten gömma till den i samma veva. Trafon är som sagt godkänd för att sitta direkt på vägg så det är inga konstigheter att dra kabel till den inuti väggen. Tänk på ventilationen bara. Den måste gå att komma åt men du kan ju enkelt göra en lucka av MDF som sedan målas i samma färg som resten av rummet eller tapetseras.
har väl aldrig hänt tidigare :-) menmen, det kommer bli fint
 
ClasseClas
Har du ingen ringklocka idag med framdragna kablar? I mitt fall har jag trafon i normcentralen och den är då utanför blickfånget. Sedan är tryckknappen utbytt mot en dörrkamera. Frågade ej. :)
 
  • Haha
olofh
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Har du ingen ringklocka idag med framdragna kablar? I mitt fall har jag trafon i normcentralen och den är då utanför blickfånget. Sedan är tryckknappen utbytt mot en dörrkamera. Frågade ej. :)
bara tryckknapp och 2m kabel kvar sen renovering. Gamla som satt där var någon batteridriven sak stor som en skolåda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.