Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hej!
Rev ut mitt bubbelbadkar idag, ett Casper för att ersätta det med ett likadant fast fräscht och fungerande.
Inbyggt badkar så när jag rivit ner den kaklade fronten så ser jag att det är anslutet med stickpropp och skarvsladd till ett eluttag.
Jag är ingen elektriker men tycker att den lösningen inte ser så korrekt ut.
Borde väl vara en kopplingsdosa som är tät även om det nog inte kan nå vatten dit.
Den nya karet är exakt likadant men kabeln är för kort, därav den tidigare skarvsladden
Hur löser jag det, ny kabel från motorn och dosa på väggen?
Öppnade motorn och blev även där förvånad av kabelskorna. Ska det verkligen vara så?
Hur tycker ni jag bäst löser det här?
Rev ut mitt bubbelbadkar idag, ett Casper för att ersätta det med ett likadant fast fräscht och fungerande.
Inbyggt badkar så när jag rivit ner den kaklade fronten så ser jag att det är anslutet med stickpropp och skarvsladd till ett eluttag.
Jag är ingen elektriker men tycker att den lösningen inte ser så korrekt ut.
Borde väl vara en kopplingsdosa som är tät även om det nog inte kan nå vatten dit.
Den nya karet är exakt likadant men kabeln är för kort, därav den tidigare skarvsladden
Hur löser jag det, ny kabel från motorn och dosa på väggen?
Öppnade motorn och blev även där förvånad av kabelskorna. Ska det verkligen vara så?
Hur tycker ni jag bäst löser det här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ingen bra installation att anslute det med ett vanligt vägguttag.
För att klara IP klasserna så ska det vara med en anslutningsdosa med högre IP klass
Sen är det bara att byta ut kabeln mellan dosan och badkaret till en med tillräcklig längd och av rätt typ.
Måste bara tillägga att detta är behörighetskrävande. Så behöver detta inte tas upp igen
För att klara IP klasserna så ska det vara med en anslutningsdosa med högre IP klass
Sen är det bara att byta ut kabeln mellan dosan och badkaret till en med tillräcklig längd och av rätt typ.
Måste bara tillägga att detta är behörighetskrävande. Så behöver detta inte tas upp igen
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Håller med och det är ju precis behörighetskrävande även om jag i det här fallet känner att jag klarar av det.U Uffe A skrev:Ingen bra installation att anslute det med ett vanligt vägguttag.
Måste bara tillägga att detta är behörighetskrävande. Så behöver detta inte tas upp igen![]()
Men jag tycker anslutningen med kabelsko i elmotorn är märklig. Klarar en sådan verkligen det eller är det någon särskild kabelsko?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Iofs är det ganska låg ström på 230v mot för 12v
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Det är "vanliga" kabelskor, och du har rätt i att de ibland glappar och orsakar varmgång. Det är säkert en kvalitetsskillnad på kabelskor från Swedol och Biltema...
Byt sedan uttaget till en anslutningsdosa, IP44 t.ex
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-anslutningdosa--vit
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-tatningssats-ip44
Byt sedan uttaget till en anslutningsdosa, IP44 t.ex
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-anslutningdosa--vit
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-tatningssats-ip44
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Tackar!Bo.Siltberg skrev:
Pratade precis med en granne som är elektriker så jag får lite assistans imorn och matrial, dvs ansutningsdosan precis som du visade Bo.
Tusen tack sålänge! Visar upp när det är färdigt på hur det blev
Helt rätt. bättre att köpa kabelskor på ett annat ställe än Biltema.Bo.Siltberg skrev:
En annan viktig sak att tänka på är att köpa en bra presstång, en sådan som inte går tillbaka till utgångsläget utan att den klämt med rätt tryck. Den kostar lite mer, men är väl värd pengarna.
https://www.kjell.com/se/produkter/...4jw6G67fVw3GuEA30usaAt97EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
https://www.conrad.se/p/knipex-97-5...-kontaktdon-stroemkontakt-05-till-6-mm-822881
Den billigare varianten duger för det du behöver
Kanske den finns till bättre pris på Elbutik
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Absolut, en sån där har jag, dom är kanon även om jag tycker dom manuella går fint också. Har hållit på en hel del med bilar och bil-el i mina år heheU Uffe A skrev:Helt rätt. bättre att köpa kabelskor på ett annat ställe än Biltema.
En annan viktig sak att tänka på är att köpa en bra presstång, en sådan som inte går tillbaka till utgångsläget utan att den klämt med rätt tryck. Den kostar lite mer, men är väl värd pengarna.
[länk]
[länk]
Den billigare varianten duger för det du behöver
Kanske den finns till bättre pris på Elbutik
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Nä precis. Tycker Swedols kabelskor är trevligast att använda med isolering på. Sådana har jag så det blir dom. Tror det är Swedols egna märke om jag inte minns felU Uffe A skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Sådär nu är allting på plats, inkopplat och fungerar som det ska.
Köpte allanprylsr på Ahlsell, även kabelskorns hehe.
Däremot inte alls nöjd med kopplingsdosan. Sista kaklet mot väggen är inte rakt vilket gör att den inte sluter tätt, det blir ett brott på dosan. Även hålet i kaklet för dosan är lite stort i ovankant så jag drog silikon runt tätning också.
Bytte "sockerbiten" i elmotorn mot wago då jag tyckte att min flertrådiga kabel satt dåligt i den. Jag tog RKK 1.5mm2. Slack på kabeln mot dosan så badkaret kan dras fram och dragavlastning i dosan. Använde wago i den istället för plinten då det är vidarekopplat i uttaget.
Är det OK eller bör jag göra något mer?
Köpte allanprylsr på Ahlsell, även kabelskorns hehe.
Däremot inte alls nöjd med kopplingsdosan. Sista kaklet mot väggen är inte rakt vilket gör att den inte sluter tätt, det blir ett brott på dosan. Även hålet i kaklet för dosan är lite stort i ovankant så jag drog silikon runt tätning också.
Bytte "sockerbiten" i elmotorn mot wago då jag tyckte att min flertrådiga kabel satt dåligt i den. Jag tog RKK 1.5mm2. Slack på kabeln mot dosan så badkaret kan dras fram och dragavlastning i dosan. Använde wago i den istället för plinten då det är vidarekopplat i uttaget.
Är det OK eller bör jag göra något mer?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du har till och med använt rätt tång för terminalerna, vill minnas att Elpress köpte Abiko och rättigheterna till deras terminaler, sådär helt anekdotiskt.
För eventuella framtida läsare kan det vara bra att känna till att flatstift finns i olika tjocklekar, det skulle inte förvåna mig om fall med varmgång kan härledas till fel matchning mellan stift och hylsa.
0,8mm är standard för bredden 6,3 men även 0,5mm finns med inte oansenlig utbredning. Även bredden kan variera i viss mån, t.ex 6,3 och 6,35
Stiftet går ju att mäta, men hylsan är svårare att avgöra och bör kontrolleras mot databladet som finns på nätet hos alla respektabla tillverkare.
För eventuella framtida läsare kan det vara bra att känna till att flatstift finns i olika tjocklekar, det skulle inte förvåna mig om fall med varmgång kan härledas till fel matchning mellan stift och hylsa.
0,8mm är standard för bredden 6,3 men även 0,5mm finns med inte oansenlig utbredning. Även bredden kan variera i viss mån, t.ex 6,3 och 6,35
Stiftet går ju att mäta, men hylsan är svårare att avgöra och bör kontrolleras mot databladet som finns på nätet hos alla respektabla tillverkare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden