Min elektriker har varit här och dragit en ny matning fram till hällen, enligt beskrivning så kräver hällen 2x16A, men eftersom vi drog en ny 5-ledare så tyckte han att man likaväl kunde koppla alla tre faserna till hällen. Det var en bygling mellan två faser på hällen. Elektrikern tyckte det var overkill att ha 16A matning eftersom det nu är tre faser fram och inte bara två med en bygling. Kan jag sätta 10A säkringar istället för 16? Han bytte till 16A passdelar i centralen så det går att ha båda.
Han har satt ett fullkopplat Perilexuttag med 2,5-kvadrats kablar.
Enligt min uppfattning är det nu inkopplat enligt förslaget längst upp till vänster.
Lite bilder så ni experter kan se vad det handlar om:
Han har satt ett fullkopplat Perilexuttag med 2,5-kvadrats kablar.
Enligt min uppfattning är det nu inkopplat enligt förslaget längst upp till vänster.
Lite bilder så ni experter kan se vad det handlar om:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Är det en vanlig häll med 4 zoner eller är det något större häll?
I det första fallet är det nog rätt vanligt att L3 bara är en parkeringsplats som inte används av hällen eftersom de flesta hällar är gjorda så att ena fasen används för de två zonerna till vänster och den andra till zonerna till höger.
I det första fallet är det nog rätt vanligt att L3 bara är en parkeringsplats som inte används av hällen eftersom de flesta hällar är gjorda så att ena fasen används för de två zonerna till vänster och den andra till zonerna till höger.
L3 används inte i hällen! Här kan man parkera den 3:e fasen i stället klippa bort och isolera.
Hällen består av 2 separata delar vänster och höger därav bygeln på nollan, men har en del kontrollelektronik gemensam.
Hällen består av 2 separata delar vänster och höger därav bygeln på nollan, men har en del kontrollelektronik gemensam.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Nej, då hällen bara använder 2 faser och då den troligen har en märkeffekt på runt 7 kW så behöver du 16 A.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det är bara enfasiga alternativ som har bygel L1-L2, och alla tvåfasiga matar endast L1 och L2. L3 har aldrig någon bygel, vilket den skulle ha om den användes. Anslutningen L3 är bara en parkeringsplats.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Du menar anvisningen till höger?
Båda fallen 400 V 2 N~ och 230 V~ så ser man att L3 inte används.
Det är endast för 400 V 3 N~ som L3 är ansluten, men det är som sagt en blindplint.
Hur som helst, det är bra inkopplat som det är just nu. Men behåll som sagt 16 A säkringar.
Båda fallen 400 V 2 N~ och 230 V~ så ser man att L3 inte används.
Det är endast för 400 V 3 N~ som L3 är ansluten, men det är som sagt en blindplint.
Hur som helst, det är bra inkopplat som det är just nu. Men behåll som sagt 16 A säkringar.
Jag tänker på de olika alternativa inkopplingsscheman som är insmält i plasten på översta bilden. Jag blir snurrig bara av titta på dom.Bo.Siltberg skrev:
Ja det satt en bygel mellan L1 och L2 när vi öppnade förpackningen. Alltså min elektriker är min granne som haft egen elfirma i 50 år, han jobbar fortfarande, så han vet bog vad han gör. Men om det nu är ok att ha alla faserna inkopplade utan att det spelar någon roll så kör jag väl på 16A säkringar. Den ena fasen i som han kopplade in kommer då inte att göra nån skillnad bara? Tänker jag rätt då?blackarrow skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Jodå du tänker rätt. Den ledare som är ansluten till L3 i hällen kommer inte att bära någon ström. Den fasen brukar man använda till en ugn. Då blir "spisen" "komplett". Och ja, det är vansinnigt rörigt, ett resultat av att det inte tillverkar produkter för Sverige längre utan hällen ska "passa" i hela europa i div länder som (i våra ögon) har konstiga elsystem.
Klicka här för att svara