5 650 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Inkoppling el-patron
Hej
Har en el-patron som jag försöker koppla in till min varmvattenberedare, man jag får ingen ordning på det. Jag har ström fram till patronen, men det värmer inte. Patronen i säg har 6 anslutningar. 2 röda, 2 vita och 2 gröna. Ska respektive färg byglas och sen på med en fas på varje färgpar?
Jag har 3 faser och jord fram till patronen. Patronen är på 6kw.
Tacksam för hjälp. Har ingen bruksanvisning och vet inte vad det är för tillverkare av patronen.
Har en el-patron som jag försöker koppla in till min varmvattenberedare, man jag får ingen ordning på det. Jag har ström fram till patronen, men det värmer inte. Patronen i säg har 6 anslutningar. 2 röda, 2 vita och 2 gröna. Ska respektive färg byglas och sen på med en fas på varje färgpar?
Jag har 3 faser och jord fram till patronen. Patronen är på 6kw.
Tacksam för hjälp. Har ingen bruksanvisning och vet inte vad det är för tillverkare av patronen.
Ta en bild och lägg upp, så kanske du kan få hjälp med detta behörighetskrävande arbete 
Det du kan göra är att mäta mellan anslutningarna för att ta reda på hur det är kopplat. Inte för att vara dryg men detta är något du måste förstå om du tänker dig att göra sådana här arbeten själv. En enkel resistensmätning avslöjar hur det är kopplat...
Det du kan göra är att mäta mellan anslutningarna för att ta reda på hur det är kopplat. Inte för att vara dryg men detta är något du måste förstå om du tänker dig att göra sådana här arbeten själv. En enkel resistensmätning avslöjar hur det är kopplat...
Står inte spänning och effekt stämplat någonstans på den? Som ett rimligt antagande skulle jag tänka mig att den lämpligen Y-kopplas så varje element drivs med 230 V. Alltså faser in på respektive färg och sen kopplas de tre i andra änden ihop.
Men kolla om du hittar data eller mät resistansen mellan ändar med samma färg så kan man skatta rimliga kopplingsmöjligheter. Men mycket tyder på att du kan koppla som ovan dvs Y och få 3x2 kW.
Men kolla om du hittar data eller mät resistansen mellan ändar med samma färg så kan man skatta rimliga kopplingsmöjligheter. Men mycket tyder på att du kan koppla som ovan dvs Y och få 3x2 kW.
För att utveckla lite....
Om man antar att GK100s antagande stämmer och det är 230V Y-koppling så ska varje element (vi antar här tre element) ha en resistens på 26,45 ohm. Mät och du skall veta
För en deltakoppling med 400V skulle det istället bli 80 ohm per element.
Detta förutsätter som sagt att det är tre element, men det kan man nog förutsätta givet kopplingsplintarna...
Om man antar att GK100s antagande stämmer och det är 230V Y-koppling så ska varje element (vi antar här tre element) ha en resistens på 26,45 ohm. Mät och du skall veta
För en deltakoppling med 400V skulle det istället bli 80 ohm per element.
Detta förutsätter som sagt att det är tre element, men det kan man nog förutsätta givet kopplingsplintarna...
Tack så mycket för hjälpen! Hade ingen aning om att en el-patron skulle stjärnkopplas eller deltakopplas.
Tog fram multimetern och mätte varje lindning och fick resultat på 28 något ohm på varje. Efter lite räknande så kom jag fram till 230V per lindning, så den skulle stjärnkopplas.
Tack vare er vägledning så finns det nu varmvatten i huset. Trevlig helg!
Tog fram multimetern och mätte varje lindning och fick resultat på 28 något ohm på varje. Efter lite räknande så kom jag fram till 230V per lindning, så den skulle stjärnkopplas.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hade man kopplat fel .. Då hade patronen levererat 18 kw under en kort tid innan elementet eller säkringarna hade gått sönder.Davince skrev:Tack så mycket för hjälpen! Hade ingen aning om att en el-patron skulle stjärnkopplas eller deltakopplas.
En fördel med stjärnkoppling ( 230 V element ) är att elementen kan användas på andra marknader där enfasanslutning är vanlig. I dom länderna kan man t.ex paralell koppla 2 element och få 4 kw som avsäkras 20 a eller 3 element som avsäkras 32 a. I Norge kan man D koppla elementen och köra på 3 230 V o.s.v.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden