3 962 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Inkoppling dubbla jordfelsbrytare vid tn-c-s
Jag hade en elektriker hemma i höstas för att bland annat installera en extra jordfelsbrytare i husets central. Eftersom jag som sporadisk (och relativt väl påläst) hemmapulare är allmänt nyfiken på el så kikade jag lite under huven för att se hur det ser ut och blev då lite fundersam på inkopplingen.
Vi har fem trådar in i elcentralen och jag skulle tro att PE och N är separerade i mätarskåpet.
Första jordfelsbrytaren är inkopplad med L1-L3 och N från inkommande ledning. Men den andra jordfelsbrytarens inkommande nolla är inkopplad från PE-skena med blåtjepad gulgrön tråd. Finns det någon anledning till att man inte tar inkommande nolla för jbf 2 även den från inkommande ledning från mätarskåpet? På det här sättet kopplar man väl egentligen ihop PE och N igen?
Har sökt både på BH och Google men inte hittat något bra exempel på inkoppling av två jbf där PE och N redan är uppdelat innan centralen.
Hoppas min beskrivning inte är för rörig.
Vi har fem trådar in i elcentralen och jag skulle tro att PE och N är separerade i mätarskåpet.
Första jordfelsbrytaren är inkopplad med L1-L3 och N från inkommande ledning. Men den andra jordfelsbrytarens inkommande nolla är inkopplad från PE-skena med blåtjepad gulgrön tråd. Finns det någon anledning till att man inte tar inkommande nolla för jbf 2 även den från inkommande ledning från mätarskåpet? På det här sättet kopplar man väl egentligen ihop PE och N igen?
Har sökt både på BH och Google men inte hittat något bra exempel på inkoppling av två jbf där PE och N redan är uppdelat innan centralen.
Hoppas min beskrivning inte är för rörig.
Ja, det är fel gjort för JFB2 precis som du redan visste. Alla efterföljande delar när man delat upp PE-N ska hållas separerade.
Vilken sattes in senast? Dåligt att det inte gjordes rätt eller rättades om den första var felgjord.
Vilken sattes in senast? Dåligt att det inte gjordes rätt eller rättades om den första var felgjord.
Tack. Ja då var det som jag trodde. Man sätter alltså flera jfb2 rent parallellt med jfb1 i detta fall.
Finns det något rent tekniskt problem med detta i nuläget mer än att det inte blir riktigt överskådligt och inte följer regeln? Min egen gissning är nej men jag ska ändå se till att det justeras vid tillfälle.
Finns det något rent tekniskt problem med detta i nuläget mer än att det inte blir riktigt överskådligt och inte följer regeln? Min egen gissning är nej men jag ska ändå se till att det justeras vid tillfälle.
Problemet är att det strider mot flera regler, en del mer formella andra mer säkerhetsmässigt viktiga, och alla har givetvis en teknisk grund. Men det är ju inget du behöver stessa iväg med, enkelt att fixa och om du gör det vid tilfälle har det ju blivit lite bättre.
Klicka här för att svara