Har nyss flyttat in i nytt boende och tänkte sätta tillbaka den takkontakt som den förre ägaren monterat ner. Har den takkontakt som jag utgår är den som blivit borttagen, komplett med avklippta tåtar som sitter kvar i kontakten. Enkelt tänkte jag men tog sen en titt upp i sockeln och ser att det där hänger 4 olika par trådar. Jord och blå (neutral väl?) är båda i par, en grå ensam stackare samt ett svart par (live?) inkopplat i nån slags kontakt.
Antar att jag skall ta bort den kontakt(?) som sitter fäst i de svarta ledarna och montera dessa som fas, blå som neutral och de gröngula som jord. Men vad är då den ensamma gråa till?
Antar att jag skall ta bort den kontakt(?) som sitter fäst i de svarta ledarna och montera dessa som fas, blå som neutral och de gröngula som jord. Men vad är då den ensamma gråa till?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart och grå ledare kan vara en krontändning, dock funkar det normalt inte med en jordad takkontakt.
Hur ser strömbrytaren ut som styr lamputtaget.
Uttaget ser misshandlat ut, plastdetaljer över anslutningsklämmorna tycks saknas. Köp ett nytt.
Hur ser strömbrytaren ut som styr lamputtaget.
Uttaget ser misshandlat ut, plastdetaljer över anslutningsklämmorna tycks saknas. Köp ett nytt.
Klicka här för att svara