Har nyss flyttat in i nytt boende och tänkte sätta tillbaka den takkontakt som den förre ägaren monterat ner. Har den takkontakt som jag utgår är den som blivit borttagen, komplett med avklippta tåtar som sitter kvar i kontakten. Enkelt tänkte jag men tog sen en titt upp i sockeln och ser att det där hänger 4 olika par trådar. Jord och blå (neutral väl?) är båda i par, en grå ensam stackare samt ett svart par (live?) inkopplat i nån slags kontakt.

Antar att jag skall ta bort den kontakt(?) som sitter fäst i de svarta ledarna och montera dessa som fas, blå som neutral och de gröngula som jord. Men vad är då den ensamma gråa till?

Öppen takkontakt med fyra par elektriska trådar som sticker ut: blå, brungul, svart och en ensam grå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En takkontakt med avklippta kablar inklusive blå, grå, gröngula och svart hänger redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ensamma gå kan vara tändtråd. Det bör du mäta dig till!

• Gilla
NatanojF
  • Laddar…
Du måste säkerställa vad för funktion trådarna har
Det uttaget du visar har med säkerhet inte suttit där
Det finns ju en orange tråd också

• Gilla
NatanojF och 1 till
  • Laddar…
Svart och grå ledare kan vara en krontändning, dock funkar det normalt inte med en jordad takkontakt.
Hur ser strömbrytaren ut som styr lamputtaget.
Uttaget ser misshandlat ut, plastdetaljer över anslutningsklämmorna tycks saknas. Köp ett nytt.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.