H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Tänkte höra med er om någon har kunskap om hur en inkoppling av solceller ska göras på en byggnad där djurhållning finns.
Elektrikern var här i fredags och koppla in ac sidan.
gick igenom med prosjektledaren före men nu efter att de kopplat in så är jag lite osäker om de följt reglerna ( ledaren har sagt en godkänt nyckelfärdig anläggning).
Brandskyddsföreningen har en instruktion hur man kopplar in i ekonomi byggnad med djur.
Är det regel som ska följas eller bara rekommendationer?
Står jordfelsbrytare ac brytare överspännings skydd ac sida innan inverter.
Prata med el ansvarig och han sa att jordfelsbrytare och överspännings skydd är samma. ( stämmer det)?
Dock har de bara satt brytare för ac och inget mer innan det går in på invertern.
Har inte sagt något för dc sidan ska kopplas i veckan och vill se hur dom gör där först.
Har även prata med Länsförsäkringar om en slutbesiktning när allt är klart.
Så någon som vet vad man följer?
Sen även vad bör man ha för storlek på kabel mellan inverter och central?
De körde en 5*2,5 till ett system på 10,3 kW
Elektrikern var här i fredags och koppla in ac sidan.
gick igenom med prosjektledaren före men nu efter att de kopplat in så är jag lite osäker om de följt reglerna ( ledaren har sagt en godkänt nyckelfärdig anläggning).
Brandskyddsföreningen har en instruktion hur man kopplar in i ekonomi byggnad med djur.
Är det regel som ska följas eller bara rekommendationer?
Står jordfelsbrytare ac brytare överspännings skydd ac sida innan inverter.
Prata med el ansvarig och han sa att jordfelsbrytare och överspännings skydd är samma. ( stämmer det)?
Dock har de bara satt brytare för ac och inget mer innan det går in på invertern.
Har inte sagt något för dc sidan ska kopplas i veckan och vill se hur dom gör där först.
Har även prata med Länsförsäkringar om en slutbesiktning när allt är klart.
Så någon som vet vad man följer?
Sen även vad bör man ha för storlek på kabel mellan inverter och central?
De körde en 5*2,5 till ett system på 10,3 kW
Länsförsäkringar har utarbetat ett Faktablad, Faktablad 27.
https://www.lansforsakringar.se/4aa...ntbruk/11078-faktablad-solcellsanlaggning.pdf
På en lantbruksbyggnad förekommer gnagare så att solarkablar så förses med gnagarskydd för att undvika gnagning och brand.
https://www.lansforsakringar.se/4aa...ntbruk/11078-faktablad-solcellsanlaggning.pdf
På en lantbruksbyggnad förekommer gnagare så att solarkablar så förses med gnagarskydd för att undvika gnagning och brand.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Ja de hänvisar ju till samma som jag la upp bild på ur lbk.
Då fattas alltså överspänningsskydd och jordfelsbrytare i min installation på Ac sida,
Ska få dc sidan inkopplad nu i veckan så ska se om de gör fel där med då.
Anser ni att jag borde påpeka detta redan nu eller ska jag vänta tills allt är klart?
Då fattas alltså överspänningsskydd och jordfelsbrytare i min installation på Ac sida,
Ska få dc sidan inkopplad nu i veckan så ska se om de gör fel där med då.
Anser ni att jag borde påpeka detta redan nu eller ska jag vänta tills allt är klart?
Det ska vara överspänningsskydd även på DC-sidan. För att skydda solcellspaneler och DC-ingångar på växeriktaren mot överspänningar alstrade i solarkablarna på taket av blixtnedslag i närområdet(ca radie 2 km). DC-överspänningsskyddet ska vara av Typ 1 och Typ 2. (inte enbart det billiga Typ 2).
Är det bara 10,3 kWp installerade solcellspaneler på en hel lantbruksbyggnad? Inte mycket.
Vad är det för märkeffekt på växelriktaren? Ofta monterar firmorna alltför klen växelriktare, så den måste bytas ut vid framtida utbyggnad, istället för att sätta dit en något större redan vid 1:a installationen.
En växelriktar på 15 kW kostar inte mycket mer än en på 10 kW, kanske ca 3000 kr extra. Däremot ska 12 kW:aren bytas ut med en 15 kW:aren om något år, då kanske det kostar 25000 à 30000 kr + elarbetet vid bytet. Den klena matningskabeln till växelriktaren 5x2,5 mm2 måste då bytas mot grövre 5x6 mm2.
Extern jordfelsbrytare för AC-sidan monteras nog inte på växelriktare för solceller, eller görs det på solcellsanläggning för lantbruksbyggnad? Växelriktaren mäter nog själv jordfelsmotståndet, och om för lågt då varning eller kanske inte startar.
Är det bara 10,3 kWp installerade solcellspaneler på en hel lantbruksbyggnad? Inte mycket.
Vad är det för märkeffekt på växelriktaren? Ofta monterar firmorna alltför klen växelriktare, så den måste bytas ut vid framtida utbyggnad, istället för att sätta dit en något större redan vid 1:a installationen.
En växelriktar på 15 kW kostar inte mycket mer än en på 10 kW, kanske ca 3000 kr extra. Däremot ska 12 kW:aren bytas ut med en 15 kW:aren om något år, då kanske det kostar 25000 à 30000 kr + elarbetet vid bytet. Den klena matningskabeln till växelriktaren 5x2,5 mm2 måste då bytas mot grövre 5x6 mm2.
Extern jordfelsbrytare för AC-sidan monteras nog inte på växelriktare för solceller, eller görs det på solcellsanläggning för lantbruksbyggnad? Växelriktaren mäter nog själv jordfelsmotståndet, och om för lågt då varning eller kanske inte startar.
Redigerat:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Nej det är ett litet stall med garage.A Arnodt skrev:Det ska vara överspänningsskydd även på DC-sidan.
En växelriktar på 15 kW kostar inte mycket mer än en på 10 kW, kanske ca 3000 kr extra. Däremot ska 12 kW:aren bytas ut med en 15 kW:aren om något år, då kanske det kostar 25000 à 30000 kr + elarbetet vid bytet.
Men det räknas som lantbruksbyggnad då det är djur där.
24 paneler på ena sidan.
Framtid så blir det 22 paneler på den andra sidan med.
Jag fick dom utan extra kostnad att gå upp till en 15 kW redan från start och så krångla jag lite med installatören om att de första 24 ska ligga på en sträng för att förbereda inför andra sidan.
Prosjekt ledaren hade lovat detta och även rita in det på ritningen men installatören ville inte göra så.
De menade att en 10 kW växelriktare skulle klara alla 46 paneler då det blir öst väst och alla laddar inte samtidigt.
Men de fick byta upp till 15 kW iställer för att vara på säkra sidan.
Planen är om allt fungerar bra så åker de sista 22 panelerna upp i sommar.
Jordfelsbrytare måste man ha för lantbruksbyggnad står det.
Enda som inte behövs är brandmannsbrytaren för den är inte krav än.
Jamen då är nog 5 x 2,5 mm2 matningskabel alltför klen för en växelriktare med märkeffekt 15 kW.
Är den bara ca 2 meter lång kanske det går, men är det säg 15 m, då för klen.
När det gäller solcellspaneler som ska sitta på ett byggnad för djurhållning, då ska panelerna var testade att tåla ammoniak, det finns speciell test för det. Det ska stå på panelens datablad.
Är den bara ca 2 meter lång kanske det går, men är det säg 15 m, då för klen.
När det gäller solcellspaneler som ska sitta på ett byggnad för djurhållning, då ska panelerna var testade att tåla ammoniak, det finns speciell test för det. Det ska stå på panelens datablad.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Den är 12,4 m mer exakt.A Arnodt skrev:
Jag påpekade när dom satte upp att 2,5 är för klent men det va inga problem då allt inte laddar samtidig och säkringen är på 16 amp som skyddar.
Så ska bli kul på besiktningen.
16 A automatsäkring är för klen till en apparat(växelriktare) som har märkeffekten 15 kW och förmår 15 kW).
16 A motsvarar effekten 11 kW. De ska montera en automatsäkring på 25 A(motsvarar 17,3 kW)m för växelriktaren. Automatsäkring på 20 A motsvarar bara 13,9 kW, därför går man upp ett snäpp till 25A.
Annars måste allt bytas när du bygger ut med fler paneler, det ger givetvis bättre vinst för elfirman, men onödig kostnad för dig.
16 A motsvarar effekten 11 kW. De ska montera en automatsäkring på 25 A(motsvarar 17,3 kW)m för växelriktaren. Automatsäkring på 20 A motsvarar bara 13,9 kW, därför går man upp ett snäpp till 25A.
Annars måste allt bytas när du bygger ut med fler paneler, det ger givetvis bättre vinst för elfirman, men onödig kostnad för dig.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Så då har jag besikta allt.
4 timmar efter besiktning kom elektrikern hit och ordna upp.
Överspännings skydd mellan och grov saknades plus jordfelsbrytare.
Samt nya säkringar 20 amp och större kabel.
Annars såg allt bra ut.
4 timmar efter besiktning kom elektrikern hit och ordna upp.
Överspännings skydd mellan och grov saknades plus jordfelsbrytare.
Samt nya säkringar 20 amp och större kabel.
Annars såg allt bra ut.
Klicka här för att svara