32 158 läst ·
58 svar
32k läst
58 svar
Inkoppling av jordfelsbrytare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Till och från JFBn har du en neutralledare, inte en PEN 
Om du menar arean på fas- och neutralledare i relation till PEN så är det normal ledningsdimensionering som gäller. För bostäder är 6 mm² ett val som normalt räcker.
Om du menar arean på fas- och neutralledare i relation till PEN så är det normal ledningsdimensionering som gäller. För bostäder är 6 mm² ett val som normalt räcker.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Och till TS. Om du har tänkt att göra det själv, så är det bättre att säga det så kan du få bättre hjälp. Det har många andra redan fått här (så sök på forumet).
Att installera JFB är ett av de svårare hemmapulen (vissa säger tom olämpliga hemmapulen), så korrekt förberedelse är A och O.
Att installera JFB är ett av de svårare hemmapulen (vissa säger tom olämpliga hemmapulen), så korrekt förberedelse är A och O.
Haha tack! Funderar faktiskt på att göra det själv nu när jag har fått svar på allt. Vad tycker ni? Vad kan gå fel? Känner mig ändå rätt säker.lars_stefan_axelsson skrev:
Mycket.Jimmy Moberg skrev:
Men tar man reda på mycket innan, planerar ordentligt, tar det metodiskt och lugnt, har gott om tid, inte glömmer att bryta strömmen innan, ser till att ha bra batteribelysning, alla grejer hemma osv så ska det gå att fixa för många normalhändiga.
EN JFB är lättare, med TVÅ eller fler JFB inblandade blir risken för farliga och förargliga misstag mycket större.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Det är lite gullig gammal dödskulo där uppe i hörnet tak/vägg/vägg. Väldigt snyggt bockad med kulo-tång av en med yrkesskicklighet, finns nog ingen elektriker kvar som kan det hantverket.Fotografen skrev:
Men nåväl, risken är att de kablarna är i sådant skick att så fort man börjar pillra det minsta på dom så rasar bara all isolering av dom och man får sätta igång och byta allt.
Det brukar sluta så, man byter den första, då när man grejar i första kulodosa så pajar isoleringen på nästa kabel, osv. Man har till slut bytt all el.
Nu ska det ju sägas, med eftertryck, att det är ju bara bra. Har man sån kabel i huset, i det skicket, så ska man knappast sova gott om nätterna.
Men i vilket fall, blir det byte av central, blir det med ganska stor sannolikhet även byte av en massa gammal murken dödskulo på köpet.
F*n, ditt inlägg fick mig plötsligt att inse att jag säkerligen kört med 6mm2 PEN någon gång, sådär typ inne i någon gammal central, ty jag brukar bara ha 6mm2 RK i bilen, så har jag gjort en PEN-ledare någon gång (gulgrön + blå tape) så blev det säkert 6mm2.tommib skrev:
Detta ska jag vara lite mer uppmärksam på i framtiden.
Men precis som Bo skrev, för det mesta är det ju uppdelad nolla / PE man grejar med inne i centralerna. Ren PEN brukar ju hålla sig på typ en skena..
Nu är väl anledningen till att undanta/ha egen jfb på kyl och frys att ANDRA saker som tex infravärmare eller blöta skarvsladdar på gräsmattan ska förorsaka förstörd mat.f91jsw skrev:
Det, eller så har TS en fet serverfarm för att spela RTSerMikael_L skrev:
(Ja, jag såg också det och förstår verkligen inte varför man skulle koppla i den ordningen.)
En fallgrop här är om man t.ex. har en värmepump med trefasmotor och "korrigerar" fasordningen. Om man då kopplar pumpen till samma skenor som tidigare så blir det tok. Samma om man har trefasuttag och t.ex. en kompressor.
Det är bara några "nördar" här som bryr sig om fasföljden i en villa/bostadshus. Vi övriga kopplar bara om "apparaten" eller uttaget, om den skulle behöva en viss fasföljd
. Värmepumparna har dessutom en inbyggd vakt som talar om om fasföljden är fel. I majoriteten av Sveriges hus är det ca 50% chans att det ligger fasrätt, före 80 -90 talet någon gång brydde sig ingen om det inte var någon industri med många maskiner.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Ja, och det enda det ger är förstörd mat. Eftersom man då inte upptäcker att frysen har stannat.mlkjhr skrev:
Ute/inne är en vettig uppdelning, men inte ens det är egentligen ett problem vad frysen anbelangar. Om man är mera rädd än så för förstörd mat så behöver man övervakning. Först på elen (enkelt via larmsystem, eller granne via lampa i fönstret), eller om man är extra rädd, om just maten tempövervakning på frysen/kylen med larm om den går över viss temp.
Att laborera med extra JFB för kyl/frys löser ändå inte problemet så man kan hellre lägga de pengarna där de gör nytta.
Eller så tar man att frysen går sönder med jämna mellanrum. För de gör de. Jag har aldrig tappat så mycket som en limpa pga att JFB har löst ut, men jag har däremot fått slänga mat tre gånger pga trasig kyl/frys. Och eftersom det inte ruinerade mig på något sätt (har inte en älg i frysen) så ryckte jag bara på axlarna, köpte nytt och gick vidare.
Summa summarum. JFB-separation för kyl/frys är fel lösning på fel problem.
Redigerat:
Nördar? *Räcker upp handen*elmont skrev:Det är bara några "nördar" här som bryr sig om fasföljden i en villa/bostadshus. Vi övriga kopplar bara om "apparaten" eller uttaget, om den skulle behöva en viss fasföljd. Värmepumparna har dessutom en inbyggd vakt som talar om om fasföljden är fel. I majoriteten av Sveriges hus är det ca 50% chans att det ligger fasrätt, före 80 -90 talet någon gång brydde sig ingen om det inte var någon industri med många maskiner.
Men visst, min värmepump har en vakt, det var det som talade om för mig att det var felkopplat från början i min elcentral....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Knappt ens det. På SAAB så var det omvänd fasföljd, med följd att alla maskiner gick fel om det kopplats in av en extern elektriker. (Det var ju aldrig någon som mätte). På SKF så var det hugget som stucket. I de modernare delarna så var det lite ordning, men i äldre delar så växlade det mellan olika uttag. Man kunde inte plugga in en maskin i ett uttag utan att kolla...elmont skrev:
Men visst, i allmänhet så var det väl bättre på industrier.