Jag har de senaste månaderna renoverat huset och bla dragit golvvärme(vattenburen) överrallt och har nu kommit till badrum. Jag ska lägga v-buren även här(med pex rör) men undrar hur jag ska koppla in den vattenburna handdukstorken som jag har köpt.

Ska den kopplas till shuntgruppen på något sätt eller ska jag koppla den till de gamla radiatorrören? Om jag kopplar den till shuntgruppen, hur kopplar jag det isåfall? Via en egen slinga med pex slangen eller?

Det här är en rätt intressant fråga.

I många flerfamiljhus har jag sett att handdukstorken verkar vara kopplad på vanliga varmvattnet, så att inkommande varmvatten leds till handdukstorken och sen vidare till handfat+dusch och så verkar punkten mellan torken och handfat/dusch vara ihopkopplad mellan lägenheterna... d.v.s. torken blir varm så fort någon i huset använder varmvattnet. Synnerligen irriterande när det är tokvarmt i slutet på juli, jag provade att stänga av en stoppkran och kom då fram till att inkommande varmvatten verkar gå genom torken (med kranen avstängd så kom alltså varmvattnet genom grannarnas torkar och det blev ingen vidare värme på det då)...

Med tanke på att du just ska torka handdukar så nog det vettigaste att koppla den i serie med varmattnet, antingen bara till duschen eller även till handfat o.s.v.... det är ju när man duschat som man behöver torka handdukarna... En/två ballofixkranar kanske är bra för att kunna koppla förbi den när det är som varmast på sommaren...

Hur som helst så vill man väl att den ska fungera även när husets vanliga värme är avstängd. Att ha cirkulationspump o.s.v.v igång på sommaren är nästan alltid en energibov, inte för att pumpen drar så mycket ström att det blir några pengar utan för att shunten på de flesta installationer inte stänger av värmen helt på "minsta"-läget utan det läcker ut värme där, plus att det blir onödigt varmt inomhus när det ändå är som varmast på sommaren. (Vi pratar inte om ett hus i grönland va? 8-) )

Det blir nog så att jag kommer att koppla detta till varmvattnet efter ditt resonemang.

Tack för hjälpen.

Innan du bestämmer dig för att koppla den på vv så tycker jag att du ska kontrollera om den klarar av att monteras på vv.
Jag tänker på Tryckklass och matrialvalet.

Det är väl endast rostfritt som får kopplas på vv?

Normalt kopplas en handdukstork i en villa på befintlig värmeledning och inte på varmvattnet om det inte finns varmvattencirkulation, ovanligt i en villa. Du kan koppla in den på golvvärmeshunten men då måste du ha en slinga för den.
rogge

yxis skrev:
I många flerfamiljhus har jag sett att handdukstorken verkar vara kopplad på vanliga varmvattnet, så att inkommande varmvatten leds till handdukstorken och sen vidare till handfat+dusch och så verkar punkten mellan torken och handfat/dusch vara ihopkopplad mellan lägenheterna... d.v.s. torken blir varm så fort någon i huset använder varmvattnet. Synnerligen irriterande när det är tokvarmt i slutet på juli, jag provade att stänga av en stoppkran och kom då fram till att inkommande varmvatten verkar gå genom torken (med kranen avstängd så kom alltså varmvattnet genom grannarnas torkar och det blev ingen vidare värme på det då)...
Den "extra" ledningen är inte för att koppla samman lägenheterna på det sättet, det är en vvc-slinga som leder tillbaka vattnet till värmekällan för att det aldrig ska stå still i ledningen och kallna. Så handukstorken blir varm oavsett om nån tappar vatten eller inte.

Det bör för den delen inte gå att strypa flödet helt i en handukstork som är kopplad på vvc. (Stillastående ljummet vatten = mums för legionellabakterier.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.