Hej,
Frågan har ställts och besvarats tidigare men jag vill bara vara på säkra sidan. Brytaren till höger ska bytas ut till en dimmer. Drar jag in grön på "våg-pil" och sedan båda svarta på första L?
Vänliga hälsningar
Jan
dimmer1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dimmer2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Hej och välkommen till forumet!

Du tänker rätt. Jag skulle dock använda en toppklämma, t.ex. Wago222 eller 221 som du kan hitta på clasohlson, jula m.fl. för den svarta. Det är svårt att på ett bra sätt ansluta flera ledare i en sådan liten skruvplint som dimmern har. Då sätter du de båda svarta i toppklämman och kompletterar med en kort bit svart ledare till dimmerns L-plint. Grön ansluts mycket riktigt till vågen.

Bara så du vet krävs egentligen behörighet för detta ingrepp :)

tommib skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Du tänker rätt. Jag skulle dock använda en toppklämma, t.ex. Wago222 eller 221 som du kan hitta på clasohlson, jula m.fl. för den svarta. Det är svårt att på ett bra sätt ansluta flera ledare i en sådan liten skruvplint som dimmern har. Då sätter du de båda svarta i toppklämman och kompletterar med en kort bit svart ledare till dimmerns L-plint. Grön ansluts mycket riktigt till vågen.

Bara så du vet krävs egentligen behörighet för detta ingrepp :)
Jag vill ju bara kunna ställa kontrollfrågor till elektrikern :)

Visst

H
Byte till dimmer går väl under nödig kännedom?

Men monterar du kablarna i wago före så är det väl behörighetskrävande?

Får inte byta till dimmer endast 1 mot 1

Ser jag snett eller sitter den ena svarta i blindplinten som är markerad X på brytaren? Iså fall ska den inte kopplas ihop med den andra svarta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.