13 899 läst ·
36 svar
14k läst
36 svar
Inkoppling av badrumslampa av hantverkare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Vilken plint menar du? Skyddsjord ska finnas med fram till anslutningspunkten (dosa eller uttag). Sedan är det lampan som väljer om skyddsjorden ska användas.
Grejen här är att enkelisolerade ledare inte får vara berörbara utan verktyg och inte ligga an mot byggnadsmaterial med tveksam isolation och brandresistens. Det måste vara en mantlad kabel in i lampans anlutningsbox. Problemet med denna lampa är att medföljande anslutningskabel inte går att byta utan den måste skarvas med de som kommer ut ur väggen.
Grejen här är att enkelisolerade ledare inte får vara berörbara utan verktyg och inte ligga an mot byggnadsmaterial med tveksam isolation och brandresistens. Det måste vara en mantlad kabel in i lampans anlutningsbox. Problemet med denna lampa är att medföljande anslutningskabel inte går att byta utan den måste skarvas med de som kommer ut ur väggen.
Hej Bo, tack för dina svar.Bo.Siltberg skrev:
Vilken plint menar du? Skyddsjord ska finnas med fram till anslutningspunkten (dosa eller uttag). Sedan är det lampan som väljer om skyddsjorden ska användas.
Jag har kollat runt och flertalet lampor har liknande anslutning. Enligt tillverkare så kopplas skyddsjord in i socketbiten men lampan använder inte den. Socketbiten har alltså 3 anslutningar, det var det jag menade med att en var ledig. Dåligt formulerat av mig.
Om jag förstått rätt så är problemet att min kabel från väggen saknar yttre skyddslagret, de har tagit bort det innan anslutningsboxen.
Så lösningarna är byt hela kabeln i väggen och ta inte bort så mycket skyddslager eller täck med en dosa. Jag antar att man inte kan sätta dit lite väl vald krympslang?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Jag ser vad du menar nu, du pratar om en annan lampa, DECO som har en liten anslutningsdosa på baksidan av spegeln. Den förbättrar situationen, lite.
Ja, man kan där trä på en isolerslang på de FK som kommer ut ur väggen så att det blir likvärdigt med en kabel vars "mantel" dragavlastas i anslutningsdosan.
Det är dock inte klockrent utan bygger på att spegeln sitter där den sitter. De FK som kommer ur väggen, eller ännu värre EK, är ingen flexibel kabel. Så spegeln ska var still. Möjligen kan den tas ned en gång per år för städning. Sedan kan det ju bli besvärligt att ansluta den. Det ser ut som om kopplingsdosan fästs med dubbelhäftande tejp på baksidan så då kanske den kan anslutas med spegeln på plats, en gång.
Ja, man kan där trä på en isolerslang på de FK som kommer ut ur väggen så att det blir likvärdigt med en kabel vars "mantel" dragavlastas i anslutningsdosan.
Det är dock inte klockrent utan bygger på att spegeln sitter där den sitter. De FK som kommer ur väggen, eller ännu värre EK, är ingen flexibel kabel. Så spegeln ska var still. Möjligen kan den tas ned en gång per år för städning. Sedan kan det ju bli besvärligt att ansluta den. Det ser ut som om kopplingsdosan fästs med dubbelhäftande tejp på baksidan så då kanske den kan anslutas med spegeln på plats, en gång.
Den första lampan jag refererade till har också en sådan dosa fick jag reda på när jag ringde deras support. Står inget om det i manualen.Bo.Siltberg skrev:
Jag ser vad du menar nu, du pratar om en annan lampa, DECO som har en liten anslutningsdosa på baksidan av spegeln. Den förbättrar situationen, lite.
Så du menar att man kan ta lite isolerslang från en annan kabel och trä på eller menar du en krympslang?
Att det blir jobbigt att montera är inte mitt problem utan elektrikerns...
Det är förresten FK.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Det ska vara en slang som är klassad för 300 V och där duger det mesta, en kabelmantel givetvis men även de flesta krympslangar om de krymps. Ska en elektriker koppla in så har han isolerslang i verktygslådan.
Gött!Bo.Siltberg skrev:
Ska han kleta på silikon där kablarna kommer ur väggen så det blir vattentätt?
Blir det så blött där armaturen ska sitta så att man måste täta med silikon är det inte lämpligt att placera armaturen där. Så svaret är med allra största säkerhet att det inte behövs någon tätning av röret.
Det låter ju helt rimligt!E elmont skrev:
Tack alla för svar. Nu är jag mycket mer förberedd när hantverkaren kommer.
Jag hör av mig om jag kommer på fler frågor
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Kontrollera gärna att din hantverkare är ett elinstallationsföretag som finns i elsäkerhetsverkets register. Det är bara företag som finns i det registret som för utföra elinstallationsarbeten i yrkesmässig verksamhet.
Vad gäller badrum så blir det ofta blött överallt pga ångan när man badar eller duschar. Finns det ett hål någonstans och man har lite otur med luftdraget så kan fuktigt luft sugas in i hålet och voilà så har du en bra grogrund för mögel. Silikon är inte mest vattenavvisande men bättre än inget alls. Jag hade tätat hålet för att va på den säkra sidan och helst då med aquatät. Ska för övrigt alltid användas när man bryter fuktspärren i ett badrum. Är det bara en toalett så kan det kvitta.
Vad gäller elinstallationen så hade jag använt två isolerade skarvhylsor och sedan isolerslang på trådarna in i väggen. Blir nog det som bygger minst. Antar att lampan ska sitta där ett tag och är en fast installation. Men nu är jag ju inget godkänt företag och kanske rent av att man inte får göra så men så hade jag gjort hemma om det var min spegel och lampa
Vad gäller elinstallationen så hade jag använt två isolerade skarvhylsor och sedan isolerslang på trådarna in i väggen. Blir nog det som bygger minst. Antar att lampan ska sitta där ett tag och är en fast installation. Men nu är jag ju inget godkänt företag och kanske rent av att man inte får göra så men så hade jag gjort hemma om det var min spegel och lampa