Hej!
Jag och familjen har varit igång och renoverat köket. I samband med detta byter vi ut vår gamla alliance fläkt till en ny.

Fläkten kopplade äldsta sonen in som är elektriker men det måste blivit en felkoppling då proppen gick när vi skulle slå på fläkten. Han kopplade svarta styrtråden till svart på. Takfläkt men då det var en gammal kabel skulle denna kopplas in i brun.

Så nu får fläkten matning på brun brun från centralen och takfläkten får matning från köksfläkten svart till brun.

Detta resulterar i att takfläkten snurrar men köksfläkten lyser bara knapparna. Vi kan forcera att högsta hastighet på fläkten går igång samt kökslampa genom att hålla in några knappar men annars så fungerar inget när man trycker på knappar.

Är det någon som vet vad som har hänt? Är den nya fläkten redo för tippen eller går den att reparera ?

Så han kopplade in takfläkten på chans varvid köksfläkten gick sönder? Svårt att säga vad som hänt utan att veta hur han kopplade. Låter som om köksfläkten fått 230 V på någon styrtråd eller liknande, annars borde den inte ha gått sönder.

Det dumma vart ju att när vi hade hantverkare hemma så kopplade de ur den gamla fläkten. Det ska tilläggas att jag såg kopplingsschema på fläktsystemet när huset byggdes 79. Då vart det en separat styrning i huset och inte i fläkten.
Jag tror han kopplade svart svart eftersom beskrivningen vart så i fläkt installationen. Däremot fanns även en brun sladd från takfläkt som inte fanns med i beräkningarna. Så den svarta från takfläkten borde ha haft något med den gamla styrningen att göra.

Man kopplar aldrig "svart mot svart" eller någon annan färg mot någon annan färg utan man kopplar fas mot fas, nolla mot nolla osv. Sådana inkopplingsbeskrivningar säger ingenting. Man måste ta reda på funktionen hos varje tråd för att avgöra hur de ska kopplas ihop. Att det finns regler för att funktionen hos vissa trådar ska märkas med en viss färg är endast vägledande.

Jag är ju inte sakkunnig i området och jag vet ju inte heller hur han tänkte. Problem har det i vart fall blivit lite synd å kasta 6000spänn i sjön bara.

Man kan givetvis titta närmare på fläkten och se vad som kan ha gått sönder. Vad jag försökte säga vara att det inte går att dra några slutsatser av att den matas av en svart eller brun ledare.

• Gilla
Kavakava
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.