14 663 läst ·
36 svar
15k läst
36 svar
inköp till hobbysnickare
Ingen tvekan, håller med även där. Vilket är ett av skälen till TS75 istälet för TS55, det finns faktiskt väldigt mycket kraft i den. Har dubbelklyft många reglar som är 100 tjocka (klyvt från båda hållen) innan jag "fick" min bandsåg. Också klyvt och klyver många 45-50 mm höga reglar. Inte gjort det i ek ännu, bara furu, sibirisk lärk och björk. Men i de materialen har den aldrig tvekat det minsta.thomasx skrev:
En riktig trefas bordssåg har ju väldigt mycet mer kraft, så igen, har man plats är det den vägen som ger mest. Vad gäller hyveln blev det en Hammer och det är jag glad för. Den tar inte mycket plats, och den har verkligen en motor som heter duga. Men det tog många många år innan jag la upp alla pengar som krävdes.
--- Mats ---
Ja, hammer är lite kostsamma men också fina grejer. Jag hade turen att ha en bekant som lagt ner sitt snickeriintresse och var väldigt schysst mot mig så jag fick köpa hans robland hyvel till ett mycket bra pris, hans enda krav var att få låna den vid behov, såklart han får. Jag tittade länge efter deras såg/fräs-kombi begagnat, men sen hittade jag en moretens såg/fräs kombi på blocket till riktigt bra pris, så jag har haft lite tur, och har utrymme för det, än så länge. Nu fattas bara bygglovet på garaget som dröjt väl länge.Mats Bengtsson skrev:Ingen tvekan, håller med även där. Vilket är ett av skälen till TS75 istälet för TS55, det finns faktiskt väldigt mycket kraft i den. Har dubbelklyft många reglar som är 100 tjocka (klyvt från båda hållen) innan jag "fick" min bandsåg. Också klyvt och klyver många 45-50 mm höga reglar. Inte gjort det i ek ännu, bara furu, sibirisk lärk och björk. Men i de materialen har den aldrig tvekat det minsta.
En riktig trefas bordssåg har ju väldigt mycet mer kraft, så igen, har man plats är det den vägen som ger mest. Vad gäller hyveln blev det en Hammer och det är jag glad för. Den tar inte mycket plats, och den har verkligen en motor som heter duga. Men det tog många många år innan jag la upp alla pengar som krävdes.
--- Mats ---
Ytan på verkstaden är inte stor. Då är få, bra och väl utnyttjade maskiner den bästa vägen framåt. En vändbar såg är flexibel. Det är själva grejen med dem. En DeWalt TGS172 duger till det mesta. Den är bara på 1500w. Så vassa klingor är nödvändigt om det skall klyvas tvåtumsvirke, men det går bra med lite tålamod. Då är den risiga klyvbredden ett värre handikapp. Har för min del löst det med att bygga ut bordet (se bild).
En bra puts är något som jag inte skulle vilja vara utan. Då behövs det också en bra damsugare. En bra förvaring för verktyg och skruv är inte heller dumt. Roligast förstås att göra den själv. Betydligt billigare blir det också. Jämför vad en Festool workstation komplett med ledade damsugarrör med elanslutningar kostar och min hemsnickrade (se bild). Tre spillbitar och fyra ledgångjärn från ByggMax, sammanlagt någon hundring. (Vill förstås gärna bortse från alla arbetstimmar och skivmaterialet till arbetsbänkar och lådor)
VH/Findus
En bra puts är något som jag inte skulle vilja vara utan. Då behövs det också en bra damsugare. En bra förvaring för verktyg och skruv är inte heller dumt. Roligast förstås att göra den själv. Betydligt billigare blir det också. Jämför vad en Festool workstation komplett med ledade damsugarrör med elanslutningar kostar och min hemsnickrade (se bild). Tre spillbitar och fyra ledgångjärn från ByggMax, sammanlagt någon hundring. (Vill förstås gärna bortse från alla arbetstimmar och skivmaterialet till arbetsbänkar och lådor)
VH/Findus
Hammer och dylikt är bra grejer som kan ge vilken hemmasnickare som helst våta drömmar... MEN... lokalen är för liten och TS hade en budget på 15000. Att få ihop fungerande verkstad med de förutsättningarna är inte enkelt. Förutsatt att han redan har borrmaskiner och handsågar så räcker det kanske till en vändbar såg, puts och damsugare. Sedan går önskelistan att göra hur lång som helst. Handfräs... Bordsfräs... Rikt och planhyvel... Kompressor... Långbandputs(har haft en sådan i en lokal på 3,5 x 6,5 m ;P).
90 procent av allt inredningssnickeri görs i sågar. Vettigt sågbord och/eller sänksåg m skena bär långt. Nästa steg är enligt min mening puts. Jag vet att andra föredrar rikt o plan hyvel. Den åsikten respekterar jag. Men skulle inte välja det. Puts används varje gång jag gör något i verkstaden. Rikten kan damma igen mellan gångerna. Bäst förstås att kunna ha båda. Att sakna möjligheter är alltid ett hinder. Så är det trångt... prioritera puts. Kanske också en riktigt fin hyvelbänk för att kunna arbeta med handhyvlar. Har funnits en tråd i forat om bänkar som jag läst med nöje.
VH/Findus
90 procent av allt inredningssnickeri görs i sågar. Vettigt sågbord och/eller sänksåg m skena bär långt. Nästa steg är enligt min mening puts. Jag vet att andra föredrar rikt o plan hyvel. Den åsikten respekterar jag. Men skulle inte välja det. Puts används varje gång jag gör något i verkstaden. Rikten kan damma igen mellan gångerna. Bäst förstås att kunna ha båda. Att sakna möjligheter är alltid ett hinder. Så är det trångt... prioritera puts. Kanske också en riktigt fin hyvelbänk för att kunna arbeta med handhyvlar. Har funnits en tråd i forat om bänkar som jag läst med nöje.
VH/Findus
Du har rätt, mitt inlägg var från början för att säga att sänksåg inte är ett bra val om man skall ägna sig åt det som trådskaparen startade med. För skivmaterial är det ibland svårt att vara utan. Hammer är en våt dröm (och slutligen uppfylld men det tog tid). CMSen är perfekt för liten yta och är både bordssåg och sänksåg, därför tog jag upp den.findus42 skrev:Hammer och dylikt är bra grejer som kan ge vilken hemmasnickare som helst våta drömmar... MEN... lokalen är för liten och TS hade en budget på 15000. Att få ihop fungerande verkstad med de förutsättningarna är inte enkelt. Förutsatt att han redan har borrmaskiner och handsågar så räcker det kanske till en vändbar såg, puts och damsugare. Sedan går önskelistan att göra hur lång som helst. Handfräs... Bordsfräs... Rikt och planhyvel... Kompressor... Långbandputs(har haft en sådan i en lokal på 3,5 x 6,5 m ;P).
90 procent av allt inredningssnickeri görs i sågar. Vettigt sågbord och/eller sänksåg m skena bär långt. Nästa steg är enligt min mening puts. Jag vet att andra föredrar rikt o plan hyvel. Den åsikten respekterar jag. Men skulle inte välja det. Puts används varje gång jag gör något i verkstaden. Rikten kan damma igen mellan gångerna. Bäst förstås att kunna ha båda. Att sakna möjligheter är alltid ett hinder. Så är det trångt... prioritera puts. Kanske också en riktigt fin hyvelbänk för att kunna arbeta med handhyvlar. Har funnits en tråd i forat om bänkar som jag läst med nöje.
VH/Findus
Har man inte råd till CMSen, skulle jag satsa på en vändbar såg och någon typ av cirkel/sänk. Jag skulle hellre gå efter en billig vändbar såg och en billig cirkel/sänksåg än enbart en väldigt dyr och fin sänksåg.
-- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ju mer jag har hållit på med olika snickerioperationer, desto sämre tycker jag om kombinationsmaskiner. Har dock aldrig haft en vändbar klyv/kap men jag antar att det är som en rikt- och plan ungefär.
Min utgångspunkt i det angivna läget skulle nog vara att skaffa en bordssåg, med den här budgeten förslagsvis Bosch GTS10, DeWalt 744 eller Makitas motsvarande, en kap, kanske en Bosch GCM 8 eller liknande i pris och en sänksåg, förslagsvis en Makita, och förslagsvis allt från ett säljställe på nätet i UK. Med lite tur kan det till och med få plats med ett par maskiner till. På Miles (mtmc.co.uk) kostar kombinationer Makita sänksåg, Bosch GTS10 och DeWalt 777 1158 GBP + frakt. Det går att få in lite till på 15kkr m.a.o.
Min utgångspunkt i det angivna läget skulle nog vara att skaffa en bordssåg, med den här budgeten förslagsvis Bosch GTS10, DeWalt 744 eller Makitas motsvarande, en kap, kanske en Bosch GCM 8 eller liknande i pris och en sänksåg, förslagsvis en Makita, och förslagsvis allt från ett säljställe på nätet i UK. Med lite tur kan det till och med få plats med ett par maskiner till. På Miles (mtmc.co.uk) kostar kombinationer Makita sänksåg, Bosch GTS10 och DeWalt 777 1158 GBP + frakt. Det går att få in lite till på 15kkr m.a.o.
Det var väldans vilken inflation det har gått i sänksågar, som inte alls är ett måste för hemmasnickaren, vilken väl inte minst visas av den minst sagt begränsade tillgången. Mycket viktigare är då en sågskena så man enkelt kan göra raka och fina snitt.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vet inte om tillgången kan kallas begränsad med fem (minst) tillverkare och fler modeller, varav flera säljs på Beijers och andra stora kedjor.thomasx skrev:
Visst är sågskenan egentligen viktigare, men det utbudet är väl inte direkt större av cirkelsågar med skena. Mafell gör väl den ultimata kombinationen KSP65 t.ex. Festool slutade ju tyvärr med sina cirkelsågar på skena.
Här kommer en stereotyp-spaning...
De flesta som äger en sänksåg har en cirkelsåg. Eftersom sänksågen får sägas vara ganska begränsad avseende repetivitet, klyvning av smala föremål, etc., så används även en bordscirkelsåg. Och när det står och geras foder och reglar så kan inget undgå smidigheten med en kap&ger på tillhörande sågbänk.
Enligt detta resonemang skulle sänksågen alltså hamna sist på shoppinglistan över livsnödvändiga snickeriverktyg.
Något som är extra intressant är att cirkelsågar med kompatibla skenor med splitterskydd börjat dyka upp på marknaden.
De flesta som äger en sänksåg har en cirkelsåg. Eftersom sänksågen får sägas vara ganska begränsad avseende repetivitet, klyvning av smala föremål, etc., så används även en bordscirkelsåg. Och när det står och geras foder och reglar så kan inget undgå smidigheten med en kap&ger på tillhörande sågbänk.
Enligt detta resonemang skulle sänksågen alltså hamna sist på shoppinglistan över livsnödvändiga snickeriverktyg.
Något som är extra intressant är att cirkelsågar med kompatibla skenor med splitterskydd börjat dyka upp på marknaden.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Bordssåg och kap- och gersåg är långt nödvändigare än sänkis, ingen tvekan. Men den är smidig för skivmaterialen.
Anledningen till att dom flesta sänksågsägare har en cirkelsåg är att man började där en gång i tiden med en cirkelsåg. Det är möjligt att det kan tänkas komma cirkelsågar med vettig skena o dubbla splitterskydd, klyvkniv osv osv men skillnaden i kostnad lär inte bli så stor jämfört med sänksågarna.
För egen del vet jag inte ens var min gamla cirkelsåg finns då jag nog inte använt den på två-tre år.
För egen del vet jag inte ens var min gamla cirkelsåg finns då jag nog inte använt den på två-tre år.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Är nog inte van att tänka på cirkelsåg på skena som ett alternativ, i synnerhet inte som jag har en sänksåg. Fördelarna är inte så stora, det är väl egentligen utsuget som är bättre och så slipper man fippla med klingskyddet, men det är väl inga jätteskrällar kanske. Hade jag, när jag köpte sänksågen hittat alternativ hade jag nog köpt en cirkel med skena lika gärna.thomasx skrev:
Håller med. Jag har två cirkelsågar.Jag tror inte jag använt någondera sedan jag fick min sänksåg. Jag skruvar hellre loss sänksågen från CMSen än tar fram en av cirkelsågarna (som står lättillgåängligt på hyllan) .Båda cirkelsågarna går att köra längs en räls som jag har, vilket är mycket sämre än att köra på en skena.Nimajneb skrev:Anledningen till att dom flesta sänksågsägare har en cirkelsåg är att man började där en gång i tiden med en cirkelsåg. Det är möjligt att det kan tänkas komma cirkelsågar med vettig skena o dubbla splitterskydd, klyvkniv osv osv men skillnaden i kostnad lär inte bli så stor jämfört med sänksågarna.
För egen del vet jag inte ens var min gamla cirkelsåg finns då jag nog inte använt den på två-tre år.
Kan inte se att en cirkelsåg är bättre än en sänksåg om man väl har båda.
--- Mats ---
Min utgångspunkt var att jag tror att de flesta äger en cirkelsåg eftersom det i många fall helt enkelt är ett bättre val än sänksåg då man snickrar och renoverar i huset. Och då kan man likaväl köpa en cirkel med bra skena.Nimajneb skrev:Anledningen till att dom flesta sänksågsägare har en cirkelsåg är att man började där en gång i tiden med en cirkelsåg. Det är möjligt att det kan tänkas komma cirkelsågar med vettig skena o dubbla splitterskydd, klyvkniv osv osv men skillnaden i kostnad lär inte bli så stor jämfört med sänksågarna.
För egen del vet jag inte ens var min gamla cirkelsåg finns då jag nog inte använt den på två-tre år.


