Hej.

Rören som kommer in i huset finns i källaren. Har märkt att det droppar en del från det inkommande vattnet. Det är "isolerad" med vit "foder", så det går inte se vart det läcker från. Det är ingen kondens. Det är lite det droppar. Är det asbest i det fodret?

Hur gör jag? Behöver en rörmokare komma och kolla eller kan jag själv fixa det. Behöver hela rörsystemet bytas?

Lägger upp en bild på hur det ser ut. Det är i böjen det droppar och lite mer framåt mot kranen. Misstänker att det kommer högre upp i från.

• Vit-isolerat vattenrör med synliga tecken på läckage och korrosion i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Är det gasbinda på isoleringen? Om raksträckan på isoleringen är mjuk och böjen är hård så kan det vara asbest i böjen.

Det är gasbinda. Hårt påböjen.

Åsa Lund
Ta dit firma för att sanera asbest då.

• Gilla
cem77
  • Laddar…
Men har inte rörmokaren utrustning för att ta hand om asbesten.

Åsa Lund
Vanligen inte. Kräver särskild utbildning och utrustning. Däremot har rörmokaren troligen kontakt med en saneringsfirma som han kan ringa in om detta ärende.
Jag trodde du ville göra rörjobbet själv och få tips om hur du skulle gå tillväga.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Du kan riva asbesten själv om du vill.

För att minska dammspridningen så kan du blötlägga isoleringen.

Är det inte likl bra att byta kranarna vid vattenmätaren på en gång och så kapa rörer där uppe där det blir t-korsning. Att en vvsvkille gör det.

Där uppe är det mjuk gasbinda. Är det asbest där också?

Ja det bästa är som du säger att göra om det. Köp en vattenmätarkonsoll och kulventiler. Riv bort isoleringen från rören och dra om från t kopplingen. När du rivit bort isoleringen så ser du var läckaget är. Mest troligt är det nära till där det droppar.

För att stänga av vattnet, så att du kan byta ventiler. Ringer du gatukontoret på kommunen så kommer de ut och gör detta gratis åt dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.