7 276 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
inkommande elkabel
Inkommande kabel (från skåp till mätare) in i mitt gamla hus (200m2 villa) är en 3 ledad med skyddsjord i höljet. Jag uppskattar den till 6 mm2, möjligen 10mm2. Nu när jag drar om all el i huset så undrar jag om jag skall byta kabeln mot en grövre 5-ledad? Eller är det el-leverantörens kabel?
Om inte, vilken kabel skall jag ha?
//Jocke
Om inte, vilken kabel skall jag ha?
//Jocke
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Det är din kabel. Det finns fördelar både med att använda femledare och att gå upp i area, men frågan är om du tjänar något på det. Femledare kan vara bra om det kittlas i duschen eller om ni har andra märkliga störningsfenomen. En grövre area kan vara bra om ni upplever spänningsfall - att lyset sjunker markant när spisen används etc.
Vanliga jordkablar är EKKJ, N1XV och N1XE.
EDIT: Vilket "skåp"? Kabeln före elmätaren är nätbolagets, den efter mätaren är din.
Vanliga jordkablar är EKKJ, N1XV och N1XE.
EDIT: Vilket "skåp"? Kabeln före elmätaren är nätbolagets, den efter mätaren är din.
Aha. Denna kabel går från skåpet före mätaren, ute vid vägen. Alltså är det nätbolagets. Kan jag ställa krav på att jag vill ha en modern kabel med 5 ledare?
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
De kommer inte att byta den gratis iallafall. Att gå upp till 5 ledare ger ingen nämnvärd fördel. Fyrledarsystem används fortfarande av en övervägande majoritet av installationerna i landet, vanligt även vid nyinstallation.
Klicka här för att svara