9 670 läst ·
73 svar
10k läst
73 svar
Inkommande el - elektromagnetiska fält
Det finns alltså en misstanke om att även svaga magnetfält från exempelvis kraftledningar skulle kunna öka risken för barnleukemi. Har du en kraftledning i källaren?B björneörn skrev:Tack för några kloka svar men nu har det spårat ur. Vill förtydliga att min fråga avser risker med en närliggande kabel med inkommande el som försörjer ca 50 lägenheter och orsaken till min fråga är att mitt barn har sitt sovrum precis ovanför. Jag har själv nu tagit reda på att det finns en svag koppling mellan långvarig exponering för lågfrekventa magnetfält och barnleukemi. Frågan om denna kabel avger magnetfält har jag fått svar på -troligen inte men om man vill veta så måste man mäta.
PS Om man känner ett behov av att håna elallergiker behöver man inte kommentera
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/publikationer/rapporter/stralskydd/2012/201269/
Ja, för kraftledningar, alltså från högspänningsnätet.B björneörn skrev:
Kabeln som drogs in klarar max 1 kV, alltså lågspänning. Spänningen i den aktuella kabeln är 400/230V.
Lågspänning: Under 1 000 volt (1 kV), till exempel de 230 V som finns i vanliga vägguttag. Det räknas inte som en kraftledning.
Högspänning (lägsta nivån för kraftledning): Från 1 000 volt (1 kV) och uppåt. I praktiken börjar distributionsnätets region- och lokalledningar på 10 kV eller 20 kV innan de omvandlas till 400 V/230 V för hushåll.
Stamnätet (högsta nivån): Använder 220 kV eller 400 kV för långa överföringar.
T Thomas_Blekinge skrev:
T Thomas_Blekinge skrev:Menar inte med mitt inlägg att alla kommer dö som har en svarsladd under sängen, mera att alla magnetfält som är främmande för kroppen har en inverkan, vissa märker det knappt och andra får stora problem. Vi har gått ner den elektriska och trådlösa vägen så långt att några ändringar kommer knappast ske om man inte tar personligt ansvar över sin egen kropp. Ljus, vatten och magnetism är de 3 pelarna komplext liv står på. Människan mår bäst barfota ute i solljus. Angående leukemi risken från högspänningslinjer kan du kolla här:
T Thomas_Blekinge skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 494 inlägg
Nej, du behöver inte pudla. För en enskild ledare så avtar det linjärt (ja om den kan antas oändligt lång) och för två parallella ledare som för strömmen åt olika håll så avtar den kvadratiskt precis som du skrev.H hempularen skrev:
Detta så länge som man är på ett mycket längre avstånd från kabeln än avståndet mellan ledarna. Faktiskt så är fältet linjärt proportionellt mot avståndet mellan ledarna, så ju kortare avstånd ju mindre fält till att börja med. Det är därför som fältet utanför en koaxialkabel, där avståndet blir just noll, utan för kabel är noll.
Om kablarna dessutom är tvinnade (partvinnade eller mera långsam rotation som vid kraftkablar) så avtar fältet ännu fortare.
Formeln (vi förenklar de två fallen lite) blir B = (u0 * I * d) / (2 * pi * D^2), där D är avståndet från kabeln, och 'd' är avståndet mellan ledarna. (u0 permeabiliteten och 'I' strömmen).
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 494 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 494 inlägg
Fast inget av detta har med magnetfält att göra. Magnetfältet beror bara på strömmen som överförs, och inte spänningen. (E-fältet däremot...)Demmpa skrev:
Ja, för kraftledningar, alltså från högspänningsnätet.
Kabeln som drogs in klarar max 1 kV, alltså lågspänning. Spänningen i den aktuella kabeln är 400/230V.
Lågspänning: Under 1 000 volt (1 kV), till exempel de 230 V som finns i vanliga vägguttag. Det räknas inte som en kraftledning.
Högspänning (lägsta nivån för kraftledning): Från 1 000 volt (1 kV) och uppåt. I praktiken börjar distributionsnätets region- och lokalledningar på 10 kV eller 20 kV innan de omvandlas till 400 V/230 V för hushåll.
Stamnätet (högsta nivån): Använder 220 kV eller 400 kV för långa överföringar.
Och direkt så ser vi att det saknas relevans till TS scenario.N nyman_666 skrev:
Objectives: To reassess the risk of leukaemia associated with residential exposure near high voltage transmission electric lines of 49 kV and above in view of the recent publications.
Medlem
· Blekinge
· 12 565 inlägg
Varför kan det inte spridas kunskap i ämnet? Att magnetfält är annat än elektriskt fält? Att strålning ( ex från mobiler) är annat än elektromagnetiska fält från oskärmade kablar med 50 Hz?. Att jordens magnetfält är väsensskilt från kraftfrekvensens magnetfält?
Det finns femtioelva trådar i ämnet. Men det dyker upp nya rädda och känsliga personer hela tiden. Sen kommer vi gubbar och säger: ingen fara. Hur trovärdiga är vi med våra förklaringar?
Det finns femtioelva trådar i ämnet. Men det dyker upp nya rädda och känsliga personer hela tiden. Sen kommer vi gubbar och säger: ingen fara. Hur trovärdiga är vi med våra förklaringar?
Det är mycket svårt att ”bota” en inbillad sjuk…T Thomas_Blekinge skrev:Varför kan det inte spridas kunskap i ämnet? Att magnetfält är annat än elektriskt fält? Att strålning ( ex från mobiler) är annat än elektromagnetiska fält från oskärmade kablar med 50 Hz?. Att jordens magnetfält är väsensskilt från kraftfrekvensens magnetfält?
Som sagt, betyder inte att en skarvsladd under sängen är dödlig, jag säger att alla typer av magnetfält har inverkan, i dom flesta fall väldigt liten inverkan så du kanske aldig märker det. Jag är elektriker och vet skillnaden mellan en högspänningslinje och vad kabeln i källaren är.D Dilato skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 494 inlägg
Nej. Inte ens det är sant. Det finns nämligen (antagligen) tröskeleffekter. Så då är inverkan så nära noll att den får sättas till noll i många fall.N nyman_666 skrev:
Klicka här för att svara